Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen Hulprijtuigen type DMS voor de hersporingstrein
Terug
Heden zijn er nog 3 in dienst, en 2 in park.
 

Algemeen Hersporingsrijtuig 90001 van Antwerpen Dam

Hersporingsrijtuig 90002 van Merelbeke


Bouwjaar ⇒ Omgebouwd
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1977 - 78 ⇒ 2012 - 14
5
2'2'
39ton
60ton
-ton
160Km/h
Type 31
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
26400mm
25100mm
2968mm
19000mm
2550mm
3550mm
1060mm
4050mm
1010mm
160m
Nummering 1977 - 78 ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Dms 17403 ⇒ 90003
17404 ⇒ 90004
17418 ⇒ 90005
17421 ⇒ 90002
17434 ⇒ 90001
-
17415
17416
51 88 95-70 903-9
51 88 95-70 904-7
51 88 95-70 918-7
51 88 95-70 921-1
51 88 95-70 934-4
-
51 88 95-70 915-3
51 88 95-70 916-1
5






2
Totaal
5
Nummering na ombouw 2012 - 14
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Dms 90001 - LCI Antw.
90002 - In park
90003 - FSR
90004 - In park
90005 - FSR
-
00056
00057
96 88 95-76 001-3
96 88 95-76 002-1
96 88 95-76 003-9
96 88 95-76 004-7
96 88 95-76 005-4
-
60 88 99-29 056-3
60 88 99-00 057-4
5






2
Totaal 7
Kastgedeelte
Bouwers
Ombouw
Type
Inrichting
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie

CFC (Familleureux)
Centrale Werkplaats Salzinnes
Dms
-
Toegang: Plooideuren Mielich en rolluiken
Pneumatisch; Sluiting: automatisch met centrale bediening, openen: manueel met klink
00056 en 57 : Kopdeuren, metalen voetovergang en rubberen balgen
90001 ~ 90005 : geen
Energievoorziening
Bouwer
Type
Spanning
Vermogen
Batterijen
EVR met asbusaandrijving KORK
BG31A
30,5V / max.100A
3kW
Cd-Ni 24V / 450Ah (18 elementen - SAFT)
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Inrichting


Elektrische radiatoren gevoed door de locomotief via de HS kabel
Ventilatoren aangedreven door Kuckuckmotor DM 283-20
TL, Met gecentraliseerde bediening voor het rijtuig of de trein
Geen
WC met wastafel.
Personeelsafdeling : keuken uitgerust met waterbak, verluchte kleerkasten, verwarming, enz...
Werkplaats : Werkbank, klein gereedschapskast, boormachine, slijpsteen, enz...
Lichting : Hydraulisch materieel, remblokken, snijgereedschap, kabels, 2 portieken voor het lossen van materieel, elektrogeengroep
Koffers met vijzels en 2 depanneerwagens, ripeerbalken en een lorry.
Remming  
- Elektropneumatische Oerlikonrem met autocontinuremming in functie van de lading.
- Pneumatisch bediende noodrem rechtstreeks inwerkend op de leiding automatische rem.
- Manueel bediende handrem
- Remming gebeurt gecombineerd en gelijktijdig door blok en schijfremmen.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen
- Het hersporingsrijtuig 00056 van de AT Stockem werd aangekocht door Infrabel en heringericht als schooltrein.
⇒ Het staat buiten aan de Infrabel Acadamy te Brussel West en is hernummerd naar NK 90005 / 60 88 99-29 056-3