Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen | Hulprijtuigen type DMS voor de hersporingstrein | |
Terug | ||
Heden zijn er nog 3 in dienst, en 2 in park. | ||
Algemeen | Hersporingsrijtuig 90001 van Antwerpen Dam Hersporingsrijtuig 90002 van Merelbeke |
|||
Bouwjaar ⇒ Omgebouwd Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1977 - 78 ⇒ 2012 - 14 5 2'2' 39ton 60ton -ton 160Km/h Type 31 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
26400mm 25100mm 2968mm 19000mm 2550mm 3550mm 1060mm 4050mm 1010mm 160m |
|||
Nummering 1977 - 78 ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Dms | 17403 ⇒ 90003 17404 ⇒ 90004 17418 ⇒ 90005 17421 ⇒ 90002 17434 ⇒ 90001 - 17415 17416 |
51 88 95-70 903-9 51 88 95-70 904-7 51 88 95-70 918-7 51 88 95-70 921-1 51 88 95-70 934-4 - 51 88 95-70 915-3 51 88 95-70 916-1 |
5 2 |
|
Totaal |
5 | |||
Nummering na ombouw 2012 - 14 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Dms | 90001 - LCI Antw.
90002 - In park 90003 - FSR 90004 - In park 90005 - FSR - 00056 00057 |
96 88 95-76 001-3 96 88 95-76 002-1 96 88 95-76 003-9 96 88 95-76 004-7 96 88 95-76 005-4 - 60 88 99-29 056-3 60 88 99-00 057-4 |
5 2 |
|
Totaal | 7 | |||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Ombouw Type Inrichting Deuren Deurbediening Intercirculatie ⇒ |
CFC (Familleureux) Centrale Werkplaats Salzinnes Dms - Toegang: Plooideuren Mielich en rolluiken Pneumatisch; Sluiting: automatisch met centrale bediening, openen: manueel met klink 00056 en 57 : Kopdeuren, metalen voetovergang en rubberen balgen 90001 ~ 90005 : geen |
|||
Energievoorziening | ||||
Bouwer Type Spanning Vermogen Batterijen |
EVR met asbusaandrijving KORK BG31A 30,5V / max.100A 3kW Cd-Ni 24V / 450Ah (18 elementen - SAFT) |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair Inrichting ⇒ ⇒ ⇒ |
Elektrische radiatoren gevoed door de locomotief via de HS kabel Ventilatoren aangedreven door Kuckuckmotor DM 283-20 TL, Met gecentraliseerde bediening voor het rijtuig of de trein Geen WC met wastafel. Personeelsafdeling : keuken uitgerust met waterbak, verluchte kleerkasten, verwarming, enz... Werkplaats : Werkbank, klein gereedschapskast, boormachine, slijpsteen, enz... Lichting : Hydraulisch materieel, remblokken, snijgereedschap, kabels, 2 portieken voor het lossen van materieel, elektrogeengroep Koffers met vijzels en 2 depanneerwagens, ripeerbalken en een lorry. |
|||
Remming | ||||
- Elektropneumatische Oerlikonrem met autocontinuremming in functie van de lading. - Pneumatisch bediende noodrem rechtstreeks inwerkend op de leiding automatische rem. - Manueel bediende handrem - Remming gebeurt gecombineerd en gelijktijdig door blok en schijfremmen. |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen - Het hersporingsrijtuig 00056 van de AT Stockem werd aangekocht door Infrabel en heringericht als schooltrein. ⇒ Het staat buiten aan de Infrabel Acadamy te Brussel West en is hernummerd naar NK 90005 / 60 88 99-29 056-3 |
||||