Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer GCI Pakwagens (Type P) |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1961. Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig 99.132 - Treignes 2014 |
|||
Type Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Snelheid Verwarming Draaistel Deurbediening Verlichting Sonorisatie Remming |
GCI 3e klasse, Type P 1900 - 1921 980 1'1'1' -ton -km/h - n.v.t. Handbediend met Kickertslot - n.v.t. Pneumatisch |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de assen Afstand assen - kast Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
12850mm 11320mm -mm 3500mm 2160mm 1050mm 3595mm; 4135mm met uitkijk 1010mm -m |
|||
Schematische voorstelling van enkele types |
||||
Aantal | Nummering origineel | Nummering 1931 | Herklassering | |
141 | 15.015 ~ 15.477 | 98.001 - 98.141 | ||
351 | 15.478 ~ 15.646 40.253 ~ 40.519 |
98.501 - 98.851 | ||
302 | 15.299 ~ 15.637 40.000 ~ 40.299 |
99.001 - 99.302 | ||
186 | 15.002 ~ 15.476 | 99.601 - 99.786 | ||
980 | ||||
Kastgedeelte | ||||
Type | Eindplatformen | |||
Bouwers | Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx; Usines Ragheno; SA des Forges et Ateliers de Seneffe; Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie; Ateliers Germain; Charles Allard Chatelineau |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen |
24V 24V |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deuren ⇒ Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Stoom komende van de locomotief. - Oorspronkelijk met rijk gas, Daarna met gloeilampen van 24V Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling; Afdelingen : met houten schuifdeuren Manueel met Kickertslot Geen Geen |
|||
Remming - Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as - Manuele parkeerrem |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen |