Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

GCI Pakwagens (Type P)

Terug
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1961.
Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Algemeen Rijtuig 99.132 - Treignes 2014





Type
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht
Snelheid
Verwarming
Draaistel
Deurbediening
Verlichting
Sonorisatie
Remming
GCI 3e klasse, Type P
1900 - 1921
980
1'1'1'
-ton
-km/h
-
n.v.t.
Handbediend met Kickertslot
-
n.v.t.
Pneumatisch
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de assen
Afstand assen - kast
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
12850mm
11320mm
-mm
3500mm
2160mm
1050mm
3595mm; 4135mm met uitkijk
1010mm
-m

Schematische voorstelling van enkele types
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst

Aantal Nummering origineel Nummering 1931 Herklassering
141 15.015 ~ 15.477 98.001 - 98.141  
351 15.478 ~ 15.646
40.253 ~ 40.519
98.501 - 98.851  
302 15.299 ~ 15.637
40.000 ~ 40.299
99.001 - 99.302  
186 15.002 ~ 15.476 99.601 - 99.786  
980  
Kastgedeelte
Type Eindplatformen
Bouwers Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx;
Usines Ragheno; SA des Forges et Ateliers de Seneffe;
Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie; Ateliers Germain;
Charles Allard Chatelineau
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
24V
24V
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren

Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Stoom komende van de locomotief.
-
Oorspronkelijk met rijk gas, Daarna met gloeilampen van 24V
Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling;
Afdelingen : met houten schuifdeuren
Manueel met Kickertslot
Geen
Geen
Remming
- Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as
- Manuele parkeerrem
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen