Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type: GCI 3e Klasse (Type P)

Terug
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1961.
Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Algemeen Rijtuig 93.948 te Leuven - 2010

Rijtuig 94.806 te Treignes - 2014

Rijtuig 96.626 te Dendermonde - 2010


Type
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht
Snelheid
Draaistel
GCI 3e klasse, Type P
1900 - 1921
1837
1'1'1' / 1'1'
27/29ton
80km/h
Geen
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de assen
Afstand assen - kast
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
71/2 afd.: 15090mm - 8 afd.: 15280mm; 15210mm; 15270mm
71/2 afd.: 13890mm - 8 afd.: 14010mm
3100mm
71/2 afd.: 4600mm; 4850mm - 8 afd.: 4600mm
71/2 afd.: 2345mm; 2095mm - 8 afd.: 2405mm
1065mm
3492mm
1010mm
-m
Schematische voorstelling van enkele types
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst.
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst.
Aantal Nummering origineel Nummering 1931 Herklassering na WO II
281
14.001 ~ 14.339
93.001 - 93.281
uit: 93.124, 207, 215, 210, 005
042, 030

komt: 95.801, 802, 803, 804, 807
810, 813
20 14.340 ~ 14.363 93.351 - 93.370  
300 14.502 ~ 14.844 93.501 - 93.800 uit:   93.534, 93.613, 93.506
komt: 95.805, 95.806, 95.809
22 14.845 ~ 14.871 93.851 - 93.872  
54 14.981, 23.227 ~ 24.029 93.901 - 93.954  
31 14.247 ~ 14.976
23.095 ~ 24.047
94.301 - 94.331  
41 22.797 ~ 22.988 94.501 - 94.541  
222 22.732 ~ 22.999
24.030 ~24.065
94.601 - 94.822 uit:   94.673
komt: 95.808
125 23.041~23.300 95.501 - 95.625  
41 23.040 ~ 23.302 95.701 - 95.741  
226 14.365 ~ 14.979
22.001 ~ 23.193
96.501 - 96.726 uit:  96.580, 96.664
komt: 95.811, 94.314
74 14.885 ~ 14.996
23.000 ~ 23.099
96.801 - 96.874  
10 14.983 ~ 14.999 97.501 - 97.510  
390 14.982 ~ 15.000
22.501 ~ 22.731
25.000 ~ 25.195
97.526 - 97.915  
1837  
Rijtuigen tijdelijk 2-assig
31 94.301 - 94.331  
Nummering Na Wo II
       
Kastgedeelte
Bouwers


Type
Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx; Usines Ragheno
SA des Forges et Ateliers de Seneffe; Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie
Ateliers Germain; Charles Allard Chatelineau
Eindplatformen
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
24V
24V
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Stoom komende van de locomotief.
Torpedozuigventilatoren, Schuiframen
Oorspronkelijk met rijk gas, Daarna met gloeilampen van 24V
Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling; Afdelingen : met houten schuifdeuren
Manueel met Kickertslot
Geen
WC
Remming
- Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as
- Manuele parkeerrem
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen  
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen