Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Rijtuigen voor nationaal verkeer Type: GCI 3e Klasse (Type P) |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciƫle dienst sinds 1961. Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig 93.948 te Leuven - 2010 Rijtuig 94.806 te Treignes - 2014 Rijtuig 96.626 te Dendermonde - 2010 |
|||
Type Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Snelheid Draaistel |
GCI 3e klasse, Type P 1900 - 1921 1837 1'1'1' / 1'1' 27/29ton 80km/h Geen |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de assen Afstand assen - kast Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
71/2 afd.: 15090mm - 8 afd.: 15280mm; 15210mm; 15270mm 71/2 afd.: 13890mm - 8 afd.: 14010mm 3100mm 71/2 afd.: 4600mm; 4850mm - 8 afd.: 4600mm 71/2 afd.: 2345mm; 2095mm - 8 afd.: 2405mm 1065mm 3492mm 1010mm -m |
|||
Schematische voorstelling van enkele types | ||||
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst. Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst. |
||||
Aantal | Nummering origineel | Nummering 1931 | Herklassering na WO II | |
281 |
14.001 ~ 14.339 |
93.001 - 93.281 |
uit: 93.124, 207, 215, 210, 005 042, 030 komt: 95.801, 802, 803, 804, 807 810, 813 |
|
20 | 14.340 ~ 14.363 | 93.351 - 93.370 | ||
300 | 14.502 ~ 14.844 | 93.501 - 93.800 | uit: 93.534, 93.613, 93.506 komt: 95.805, 95.806, 95.809 |
|
22 | 14.845 ~ 14.871 | 93.851 - 93.872 | ||
54 | 14.981, 23.227 ~ 24.029 | 93.901 - 93.954 | ||
31 | 14.247 ~ 14.976 23.095 ~ 24.047 |
94.301 - 94.331 | ||
41 | 22.797 ~ 22.988 | 94.501 - 94.541 | ||
222 | 22.732 ~ 22.999 24.030 ~24.065 |
94.601 - 94.822 | uit: 94.673 komt: 95.808 |
|
125 | 23.041~23.300 | 95.501 - 95.625 | ||
41 | 23.040 ~ 23.302 | 95.701 - 95.741 | ||
226 | 14.365 ~ 14.979 22.001 ~ 23.193 |
96.501 - 96.726 | uit: 96.580, 96.664 komt: 95.811, 94.314 |
|
74 | 14.885 ~ 14.996 23.000 ~ 23.099 |
96.801 - 96.874 | ||
10 | 14.983 ~ 14.999 | 97.501 - 97.510 | ||
390 | 14.982 ~ 15.000 22.501 ~ 22.731 25.000 ~ 25.195 |
97.526 - 97.915 | ||
1837 | ||||
Rijtuigen tijdelijk 2-assig | ||||
31 | 94.301 - 94.331 | |||
Nummering Na Wo II | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers ⇒ ⇒ Type |
Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx; Usines Ragheno SA des Forges et Ateliers de Seneffe; Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie Ateliers Germain; Charles Allard Chatelineau Eindplatformen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen |
24V 24V |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deuren Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Stoom komende van de locomotief. Torpedozuigventilatoren, Schuiframen Oorspronkelijk met rijk gas, Daarna met gloeilampen van 24V Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling; Afdelingen : met houten schuifdeuren Manueel met Kickertslot Geen WC |
|||
Remming - Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as - Manuele parkeerrem |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen |