Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type: GCI 1e & 2e Klasse (Type P)

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1961.
Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Algemeen Rijtuig 91.001 - Train World 2017

Rijtuig 94.539 Luxemburg

Type
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht
Snelheid
Draaistel
GCI 3e klasse, Type P
1900 - 1921
1386
1'1'1'
27/29ton
80km/h
Geen
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de assen
Afstand assen kast
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
14900mm; 14960mm; 14990mm
13700mm; 13760mm
3100mm
4600mm
2250mm; 2280mm
1065mm
3490mm
1010mm
-m
Schematische voorstelling van enkele types
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Aantal Nummering origineel Nummering 1931 Herklassering
184 ~ 501 - 684  
211 12.001 ~ 12.328 90.001 - 90.211  
75 13.001 ~ 13.098 90.351 - 90.425  
248 12.504 ~ 12.865
13.526 ~ ...
90.501 - 90.748  
164 13.502 ~ 13.653 90.801 - 90.964  
200 ~ 91.001 - 91.200 173 verbouwd tot ABD
457 13.752 ~ 13.840
30.100 ~ 30.541
91.501 - 91.957  
4 - 91.201, 91.211 - 91.213  
25 ~ 92.001, 92.501 - 92.524  
18 ~ 94.001 - 94.018  
Nummering na WO II
 
Kastgedeelte
Bouwers


Type
Intercirculatie
Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx; Usines Ragheno
SA des Forges et Ateliers de Seneffe; Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie:
Ateliers Germain; Charles Allard Chatelineau
Doorlopende instaptreden; eindplatformen op open balkon en centrale midden of zijgang
Houten kopdeuren en ijzeren voetovergangen
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
24V
24V
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Stoom komende van de locomotief.
Torpedozuigventilatoren; Schuiframen
Gloeilampen
Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling; Afdelingen : met houten schuifdeuren
Manueel met Kickertslot
Geen
WC
Remming
- Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as
- Manuele parkeerrem
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen