Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Rijtuigen voor nationaal verkeer Type: GCI 1e & 2e Klasse (Type P) |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1961. Meerdere rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig 91.001 - Train World 2017 Rijtuig 94.539 Luxemburg |
|||
Type Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Snelheid Draaistel |
GCI 3e klasse, Type P 1900 - 1921 1386 1'1'1' 27/29ton 80km/h Geen |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte
over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de assen Afstand assen kast Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
14900mm; 14960mm; 14990mm 13700mm; 13760mm 3100mm 4600mm 2250mm; 2280mm 1065mm 3490mm 1010mm -m |
|||
Schematische voorstelling van enkele types | ||||
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst |
||||
Aantal | Nummering origineel | Nummering 1931 | Herklassering | |
184 | ~ | 501 - 684 | ||
211 | 12.001 ~ 12.328 | 90.001 - 90.211 | ||
75 | 13.001 ~ 13.098 | 90.351 - 90.425 | ||
248 | 12.504 ~ 12.865 13.526 ~ ... |
90.501 - 90.748 | ||
164 | 13.502 ~ 13.653 | 90.801 - 90.964 | ||
200 | ~ | 91.001 - 91.200 | 173 verbouwd tot ABD | |
457 | 13.752 ~ 13.840 30.100 ~ 30.541 |
91.501 - 91.957 | ||
4 | - | 91.201, 91.211 - 91.213 | ||
25 | ~ | 92.001, 92.501 - 92.524 | ||
18 | ~ | 94.001 - 94.018 | ||
Nummering na WO II | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers ⇒ ⇒ Type Intercirculatie |
Compagnie Centrale de Construction; Les Ateliers du Roeulx; Usines Ragheno SA des Forges et Ateliers de Seneffe; Les Ateliers Métallurgiques; L'Energie: Ateliers Germain; Charles Allard Chatelineau Doorlopende instaptreden; eindplatformen op open balkon en centrale midden of zijgang Houten kopdeuren en ijzeren voetovergangen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen |
24V 24V |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deuren Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Stoom komende van de locomotief. Torpedozuigventilatoren; Schuiframen Gloeilampen Toegang : Houten zwaaideuren per afdeling; Afdelingen : met houten schuifdeuren Manueel met Kickertslot Geen WC |
|||
Remming - Doorgaande pneumatische rem Westinghouse; later uitgebreid met driewegklep. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden van de uiterste assen, daarna ook op de 3e as - Manuele parkeerrem |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen | ||||
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen |