Speciale rijtuigen van de NMBS Expo Type I1
Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1988.
Verscheidene rijtuigen zijn (nog) in dienst als speciale rijtuigen voor uiteenlopende doelen en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Algemeen

I1 Expo rijtuig 17806

Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaisteltype's


1931 - 33; 1939
240
2'2'
50 - 55ton volgens inrichting
45 - 48,8ton volgens inrichting
140Km/h
Etat-Belge; Pennsylvania-Nord; Pennsylvania-OCEM
Pennsylvania zwaar; Pennsylvania Type 5
Pennsylvania Type 8; Schlieren
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
22300mm
21000mm
2918mm : AB rijtuig; 2950mm : C rijtuig
14400mm
2500mm
3950mm
1065mm
3890mm
1010mm
80m
Nummering 1933 -34 <Gedetailleerde nummerlijst⇒
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b6 10001 - 10120 n.v.t. 120
c11 13001 - 13120 120
Totaal
240
Nummering vanaf 1952
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b6 10001 ~ 10120
n.v.t. 100
a1b3c4 16001 - 16020 20
c11 13001 - 13120 120
Totaal
240
Nummering vanaf 1954 - 56
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b6 10001~10120 n.v.t. 68
a1b3c4 18001 - 18040 41
c8 13301 - 13310 11
c11 13001 - 13120 120
Totaal
240
Nummering vanaf 1957
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A8 11001 - 11035 n.v.t. 35
A4B4 13001 - 13040 40
B8 12201 - 12210 10
B11 12001 - 12083 83
B5DR 19901 - 19903 3
Koninklijk 4 1
Inspectie 10 1
Totaal
171
Nummering vanaf 1959
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A4B4 13011 - 13025 n.v.t.

15
B8 12201 - 12270 70
B10 12011 1
B11 12001 - 12010
12012- 12085
84
B7R 12901 1
Totaal
171
Omgebouwde rijtuigen ⇒ Zie de gedetailleerde nummerlijst
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
A8   1eKlasse : 48 48
A2B6   1eKlasse: 12 - 2eKlasse: 48 56
A4B4   1eKlasse: 24 - 2eKlasse : 32 56
A1B3C4   1eKlasse: 6 - 2eKlasse: 24 - 3eKlasse : 32 62
B8   2eKlasse : 64 64
B10   2eKlasse : 80 80
B11   2eKlasse : 88 88
B7R   2eKlasse : 56 56
B5DR   2eKlasse : 40 40
C8   3eKlasse : 64 64
C11   3eKlasse : 88 88
<Schematische voorstelling van enkele types⇒
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
AMN, La Brugeoise, Baume & Marpent, Atelier Germain, Ragheno en Familleureux
Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen
Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kiekertslot
Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en sluiten met deurklink
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening  
10011 - 10060 en 13001 - 13060
10061 - 10120 en 13061 - 13120
Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah
Dynamo Dick - SEM 25V, 75A;  2 x Accu 180Ah
Comfort  
Verwarming
Na de oorlog
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Overig
Stoomverwarming type Westinghouse met automatische regelaar.
Elektrisch Westinghouse of Sacme (individuele verwarming per compartiment.)
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
Sommige types hadden 2 Wc's, aan elk uiteinde 1 zoals de A8, A2B6, A4B4, B8 met lavabo
De types B7R en B5DR hadden een verbruikszaaltje en een snack-bar.
Remming
- Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD
- Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem
- Parkeerrem: Handbediend
Mechanische kppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen
Bewaarde rijtuigen voor zover bekend in 2018 :
I1B 00205 (ex ..... ); I1B 00214 (ex .....); I1B 00215 (ex .....); I1B 00216 (ex .....); I1B 00217 (ex .....); I1B 00218 (ex .....) van Infrabel ingericht als Leefruimte Spoor Vernieuwings Centrum.
I1 12005 ex Hersporingsrijtuig 52 Schaarbeek van het TSP : wordt gerestaureerd.
I1B 12024 van de NMBS : onbekend.