Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Rijtuigen voor internationaal verkeer Type: Bistro |
Terug | ||
Sinds 2003 niet meer in dienst. Staat te Amsterdam bij station Sloterdijk statisch opgesteld. |
||
Bistro Rijtuig | ![]() |
|||
Algemeen | ||||
Type Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
Bistro - I10R RIC-rijtuig 1987 - 88 1 2'2' 48t 50t 75t 200Km/h Fiat Y0270S type 34 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
26400mm 26100mm 2825mm 19000mm 2560mm 3700mm 1060mm 4050mm 920mm 130/75m |
|||
Nummering vanaf 2000 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Bistro | 12780 | 1 | ||
-1 I10 B rijtuig 12780 werd naar Bistro rijtuig omgebouwd in 2001 | ||||
Totaal | 1 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Staanplaatsen | Totaal | |
1 | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Inrichting ⇒ Deuren Deurbediening Intercirculatie |
BN Brugge Omgebouwd geacclimatiseerd I10B rijtuig. Het rijtuig is in 2001 omgebouwd door CW Mechelen - - Toegang : Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren. Elektropneumatisch; Openen en sluiten individueel of collectief via schakelaars Kopdeuren, metalen voetovergangen en rubberen balgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming & Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
- De rijtuigen zijn uitgerust met een volautomatisch klimaatsysteem (HVAC) dat de gewenste temperatuur bereikt door de distributie van lucht. - - Sonorisatie, Interfonie en muziekinstallatie - Gesloten WC-type (1), voorzien van een vacuüm WC-systeem "SANIVAC" met afvaltank. - Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water - Elektrische handdroger; Een stopcontact met klein vermogen geeft de mogelijkheid tot aansluiten van een scheerapparaat - Bij normale verlichting brandt eveneens de WC-verlichting. - Anders kan de WC verlichting voor 6 3 min. ontstoken worden door de rode sensor boven het scheercontactdoos even te bedekken met de vinger |
|||
Energievoorziening | ||||
Omvormers Batterijen |
||||
Remming (type KNORR KE2) | ||||
- Automatische drukluchtrem; Elektro-pneumatische rem (EPA) - Een noodseininrichting met noodseinoverbrugging; Een ontremmingsinrichting - Een handrem |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch |
- Schroefkoppeling met afstandsringen. - Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). - Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming - EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem - 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie. |
|||
Energievoorziening | ||||
De energie 220/380V kan geleverd worden op 3 wijzen: 1. Normale exploitatie; via de omvormer die 1kVac 162/3Hz, 1,5kVac 50Hz, 1,5kVdc of 3kVdc omzet naar 24V gelijkspanning en 220/380V wisselspanning. 2. Via externe voeding 3x380V wisselspanning en 24 Vdc (buitenbron) 3. Via energieuitwisseling (3x380Vac en 24Vcc) NB : Er bestaat een hulpondulator die de batterijspanning 24V omzet in 220/380V (deze functie is buitendienst). |
||||
Opmerkingen |