Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type: Bistro

Terug
Sinds 2003 niet meer in dienst.
Staat te Amsterdam bij station Sloterdijk statisch opgesteld.
 

Bistro Rijtuig


Algemeen
Type
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
Bistro - I10R RIC-rijtuig
1987 - 88
1
2'2'
48t
50t
75t
200Km/h
Fiat Y0270S type 34
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
130/75m
Nummering vanaf 2000
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Bistro 12780   1
-1 I10 B rijtuig 12780 werd naar Bistro rijtuig omgebouwd in 2001
Totaal     1
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Staanplaatsen Totaal
      1
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Inrichting

Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
Omgebouwd geacclimatiseerd I10B rijtuig. Het rijtuig is in 2001 omgebouwd door CW Mechelen
-
-
Toegang : Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren.
Elektropneumatisch; Openen en sluiten individueel of collectief via schakelaars
Kopdeuren, metalen voetovergangen en rubberen balgen
Comfort  
Verwarming & Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
- De rijtuigen zijn uitgerust met een volautomatisch klimaatsysteem (HVAC) dat de gewenste temperatuur bereikt door de distributie van lucht.
-
- Sonorisatie, Interfonie en muziekinstallatie
- Gesloten WC-type (1), voorzien van een vacuüm WC-systeem "SANIVAC" met afvaltank.
- Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water
- Elektrische handdroger; Een stopcontact met klein vermogen geeft de mogelijkheid tot aansluiten van een scheerapparaat
- Bij normale verlichting brandt eveneens de WC-verlichting.
- Anders kan de WC verlichting voor 6 3 min. ontstoken worden door de rode sensor boven het scheercontactdoos even te bedekken met de vinger
Energievoorziening  
Omvormers
Batterijen
 
Remming (type KNORR KE2)
- Automatische drukluchtrem; Elektro-pneumatische rem (EPA)
- Een noodseininrichting met noodseinoverbrugging; Een ontremmingsinrichting
- Een handrem
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch
- Schroefkoppeling met afstandsringen.
- Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
- Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming
- EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem
- 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie.
Energievoorziening
De energie 220/380V kan geleverd worden op 3 wijzen:
1. Normale exploitatie; via de omvormer die 1kVac 162/3Hz, 1,5kVac 50Hz, 1,5kVdc of 3kVdc omzet naar 24V gelijkspanning en 220/380V wisselspanning.
2. Via externe voeding 3x380V wisselspanning en 24 Vdc (buitenbron)
3. Via energieuitwisseling (3x380Vac en 24Vcc)
NB : Er bestaat een hulpondulator die de batterijspanning 24V omzet in 220/380V (deze functie is buitendienst).
Opmerkingen