Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen Bijwagens - Type 734
Rollend materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 1981.
Enkelen zijn bewaard.
 

Algemeen Aanhangwagen 734.10 te Maldegem - 2010

Aanhangwagen 734.05 te Saint-Ghislain 2012


Bouwjaar
Aantal gebouwd
Asindeling
Massa rijklaar
Tarra
Reizigers
Bagage
Snelheid
Draaistel
1954 - 55
10
B'B'
25,9ton
17,4ton
8,5ton
-ton
90Km/h
NMBS Type 17
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
15200mm
14810mm
3140mm
8250mm
2000mm
2280mm
1050mm
3773mm
700mm
125mm
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
c8 734.01 - 734.10 nvt 10
Totaal 10
Nummering 1956 - 57
B8 734.01 - 734.10 50 88 27 29 581 - 590 10
Totaal 10
 
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal
B 78 45 123
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Intercirculatie
Centrale Werkplaats NMBS te Mechelen
Tussenplatformen en centrale gang
Er is geen overgang tussen de rijtuigen
Energievoorziening
- Via de motorrijtuigen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Autonome gasoliebrander Westinghouse
Via extractors in de langswanden; schuifraampjes
TL
Toegang: vouwdeuren; afdelingen: schuifdeuren
Sluiting : pneumatisch; openen : met deurklink
Geen
WC met wastafel
Remming
- Automatisch met Oerlikon verdeler.
- Noodrem inwerkend op de automatische remleiding.
- Handrem inwerkend op één der draaistellen.
- Remming door remblokken in gietijzer op de wielbanden.
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Samenstelling
- Maximum 2 motorwagens en 2 aanhangwagens.
Opmerkingen
- Ze werden vooral gebruikt in combinatie met de dieselmotorwagens type 602, 603, 604 & 605, de latere types 42, 43, 44 en 45 om de capaciteit te verhogen.
- De 734 aanhangwagens zijn te onderscheiden van de R rijtuigen door het ontbreken van batterijkoffers onder het rijtuig.
Bewaarde rijtuigen tot heden :
- SCM : 734.10
- TSP : 734.05