Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Bijwagens - Type 732 | |
Rollend materieel | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1984. Enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Aanhangwagen 732.10 te Saint-Ghislain - 2010 Interieur |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd Asindeling Massa rijklaar Tarra Reizigers Bagage Snelheid Draaistel |
1954 - 55 20 1'1' 19,7ton 13,8ton -ton -ton 80km/h Geen |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de assen Afstand as kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
12133mm 10833mm 2970mm 5833mm 2500mm 1065mm 3855mm 920mm 125mm |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Aantal | ||
c8 | 732.01 - 732.20 | n.v.t. | 20 | |
Totaal | 20 | |||
Nummering 1956 - 57 | ||||
Type | Nummering NMBS | Aantal | ||
B8 | 732.01 - 732.20 | n.v.t. | 20 | |
-De c8 klasse werd omgevormd tot B8 klasse | ||||
Totaal | 20 | |||
Nummering na 1978 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B | 732.07; 732.09-10X 732.12-13; 732.15-16 |
50 88 24 29 580 - 586 | 7 | |
Totaal | 7 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Zitplaatsen | Staanplaatsen | Totaal | |
B | 58 | 20 | 78 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Intercirculatie |
Ateliers Métallurgique de Nivelles Tussenplatform; Centrale gang Er is geen overgang tussen de rijtuigen |
|||
Energievoorziening | ||||
Via de motorwagens | ||||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deuren Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Met autonome gasoliebrander Westinghouse. 3 rijtuigen met 'Torpdo' ventilatoren; de overige met 'Schepens' verluchters TL Toegang : Vouwdeuren Sluiting : Pneumatisch; openen : manueel via deurklink Geen WC met wastafel |
|||
Remming | ||||
- Automatisch met Oerlikon verdeler. - Noodrem inwerkend op de automatische remleiding. - Manuele handrem inwerkend op één der assen. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden. |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen | ||||
- Een trekhaak met oog, waarmee de rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Samenstelling - Maximum 2 motorwagens en 2 aanhangwagens. |
||||
Opmerkingen - Deze rijtuigen werden vooral gebruikt in combinatie met de motorwagens type 602, 603, 604 & 605, de latere types 42, 43, 44 en 45 om de capaciteit te verhogen Bewaarde rijtuigen tot heden : -SDP : 732.04, 732.20 -Station Stoutmont : 732.09 -TSP : 732.10 |