Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselmechanische motorwagens

Reeks 49 (Type 553)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2000.
Enkele motorwagens zijn bewaard gebleven.
 

Motorwagen 553.19

De gerestaureerde 553.12 van het SCM - 2018

Motorwagen 553.23

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Hernummering na 1945
Hernummering na 1971
Effectief bij constructie
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1942
553.01 - 553.25 (Brossel); 554.26 - 554.50 (Bernard)
554.26 - 554.50 naar 553.26 - 554.50  ⇒ Nummerlijst
4901 - 4911 (nog 11 vernummerde resterende eenheden)
50
1A'A1'
1e as:8,3t; 2e as:8t; 3e as:7,9t; 4e as:8,1t
22,7ton
32,3ton
22,1ton
0,6ton
9,6ton
1 ton
113kW (3.68kW/ton)
66km/h
80m
500km
225liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
15985mm
-mm
9884mm
1650mm
2250mm
965mm
3410mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Germain te Monceau
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
3e klasse
70
50
120
Totaal
70
50
120
Max toegelaten
70
50
120
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
8D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
125kW
1800t/min
8 / verticaal in lijn
120mm
150mm
120 bar
6,7 Kg/cm²
9 M/sec
725Nm
1175kg
aan het kastraam met elastische draagstukken
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Keerkoppeling
Aandrijving

Bediening    
SA Brossel Frères te Brussel
-
Versnellingsklep met 4 trappen met inschuifbare tandwielen
Koppeling met 2 platen bekleed met Ferodo
Rechtstreeks
inschuivende tandwielen met rechte tanden
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel
op de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend
Remming:
- Rechtstreekse rem met constante druk met machinistenkraan Westinghouse.
- Automatische noodrem.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Door het koelwater van de dieselmotor.
Verluchting:
- Door Schepens verluchters op het dak.
Opmerking:
-De 4908 was de echte 553.15 die buiten dienst was gesteld in oktober 1967 en terug in dienst werd genomen als 553.45, ter vervanging van de echte 553.45 die werd gesloopt.
Bewaarde motorwagens tot op heden:
- SCM : 553.12
- TSP : 553.29