Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagens
Reeks 49 (Type 553) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2000. Enkele motorwagens zijn bewaard gebleven. |
||
Motorwagen 553.19 De gerestaureerde 553.12 van het SCM - 2018 Motorwagen 553.23 |
||||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Hernummering na 1945 Hernummering na 1971 Effectief bij constructie Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum bochtstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1942 553.01 - 553.25 (Brossel); 554.26 - 554.50 (Bernard) 554.26 - 554.50 naar 553.26 - 554.50 ⇒ Nummerlijst 4901 - 4911 (nog 11 vernummerde resterende eenheden) 50 1A'A1' 1e as:8,3t; 2e as:8t; 3e as:7,9t; 4e as:8,1t 22,7ton 32,3ton 22,1ton 0,6ton 9,6ton 1 ton 113kW (3.68kW/ton) 66km/h 80m 500km 225liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
15985mm -mm 9884mm 1650mm 2250mm 965mm 3410mm 700mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Atelier Germain te Monceau | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
3e klasse 70 50 120 |
Totaal 70 50 120 |
Max toegelaten 70 50 120 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
SA Brossel Frères te Brussel 8D120B 4 takt mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo door injectieregeling door elektrische starter 125kW 1800t/min 8 / verticaal in lijn 120mm 150mm 120 bar 6,7 Kg/cm² 9 M/sec 725Nm 1175kg aan het kastraam met elastische draagstukken |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motor Keerkoppeling Aandrijving ⇒ Bediening |
SA Brossel Frères te Brussel - Versnellingsklep met 4 trappen met inschuifbare tandwielen Koppeling met 2 platen bekleed met Ferodo Rechtstreeks inschuivende tandwielen met rechte tanden door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen. Handbediend |
|||
Remming: - Rechtstreekse rem met constante druk met machinistenkraan Westinghouse. - Automatische noodrem. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming: - Door het koelwater van de dieselmotor. Verluchting: - Door Schepens verluchters op het dak. Opmerking: -De 4908 was de echte 553.15 die buiten dienst was gesteld in oktober 1967 en terug in dienst werd genomen als 553.45, ter vervanging van de echte 553.45 die werd gesloopt. Bewaarde motorwagens tot op heden: - SCM : 553.12 - TSP : 553.29 |