Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselhydraulische motorwagens Reeks 46 (Type 554) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1987. Meerdere motorwagens zijn bewaard en rijvaardig. |
||
![]() |
Motorwagen 554.07![]() Motorwagen 554.11 te Mariembourgh - 2014 ![]() Motorwagen 4608 te Mariembourgh - 2011 ![]() |
||||
Algemeenheden: | |||||
Bouwjaar Nummering Hernummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum bochtstraal Actieradius Capaciteit gasoliereservoirs |
1952 554.01 - 554.20 ⇒ Nummerlijst 4601 - 4620 20 1A'A1' 1e as:8,5t; 2e as:8,1t; 3e as:8t; 4e as:8,2t 24,1ton 32,6ton 23,5ton 0,6ton 8,5ton 1 ton 121kW (3,75kW/ton) 80km/h 75m 550km 240liter |
||||
Afmetingen: | |||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen bogies Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
16220mm -mm 10020mm 1650mm 2275mm 964mm 3400mm 700mm |
||||
Kastgedeelte: | |||||
Bouwer | Constructie Atelier Mechelen | ||||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 71 35 106 |
Totaal 71 35 106 |
Max toegelaten 71 55 126 |
||
|
|||||
Dieselmotor vanaf 1972 | Dieselmotor origineel | ||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
General Motors Detroit 2 71N Industrial 2 takt Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter 24V 131kW 1800 tr/min 2150 tr/min 750kg 6 / Verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 5,79 bar 7,62 m/s 775 Nm in een frame bevestigd aan het chassis |
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale Draaisnelheid Maximum Draaisnelheid Totale massa Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging van de motor |
SA Brossel Frères te Brussel 1 8D120B 4 takt mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo door injectieregeling door elektrische starter 122kW 1800t/min - 1500kg 8 / verticaal in lijn 120mm 150mm 120 bar 6,7 Kg/cm² 9 M/sec 735Nm Op een vals chassis elastisch aan het chassis van de kast |
||
Overbrenging origineel | Overbrenging na 1972 | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving ⇒ Bediening |
SA Brossel Frères te Brussel - versnellingsbak met 4 versnellingen met schuifvork en koppeling met dubbele Ferodo schijf. Direct Met recht ingrijpende schuifvorken op de versnellingsbak Door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen. Handbediend |
Bouwer Type Werking Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving der assen ⇒ Bediening |
Voith (Heidenheim - Duitsland) Diwabus 506-U+S-380 Hydrodynamische mechanisch, met 2 snelgheidsgamma's 0,85 en 1,39. Rechtstreeks met de motor gekoppeld met frictieschijven. Met schuivende tandwielen met ingewerkt differentieel,elektropneumatisch. Met cardanassen en 2 asbruggen Brossel met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen. Pneumatisch |
||
Remming - Directe Westinghouserem via constante druk met machinistenkraan WS. - Automatische noodrem. - Remming door gietijzeren remschoenen op de wielbanden. Verwarming - Door het koelwater van de dieselmotor, of door gasoliebrander systeem Westinghouse Verluchting - Door Schepens verluchters op het dak en een 'Torpedo' ventilator voor de WC Opmerking - Tussen 1972 en 1975 werden de motorwagens voorzien van een GM motor en een Voith overbrenging door de CW Mechelen. Bewaarde motorwagens tot op heden: - NMBS : 4601, 4603 - CFV3V : 4608, 4610, 4611 als 554.11, 4616 - SCM : 4620 - SDP : 4614 als 554.14 - TSP : 4602, 4605, 4618 als 554.18 |