Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorwagens
Reeks 45 (Type 605) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2002. Enkele motorwagens zijn bewaard. |
||
Algemeenheden: | MW 605.05 De 4506 te Oostende - 2009 |
||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Massa maximum Vermogen Specifiek vermogen Specifiek vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1955 10 605.01 - 605.10 ⇒ Nummerlijst 4501 - 4510 Bo'Bo 42ton 40,8ton 1,2ton 11,2ton 1ton 54,2ton 236kW 4,5kW/t 3,05kW/t motorwagen.+aanhangwagen type734 80km/h 700km 700l |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
23800 mm - mm 15500 mm 2500 mm 2250 mm 1065 mm 3808 mm 920 mm 125 m |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer Zitplaatsen 2e klasse Staanplaatsen 2e klasse |
Atelier Germain te Monceau 99 40 |
||
Dieselmotor origineel: | |||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Aantal cilinder / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging Totale massa |
General Motors 2 6057C - GM 6-71 2 takt Mechanisch Door regeling van de snelheid Door elektrische starter 131kW 1800 tr/min 2150 tr/min 6 / Verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 4,98 bar 7,62 m/s 71Kgm 1500kg in een frame bevestigd aan het chassis |
||
Dieselmotor na 1974: | |||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Aantal cilinder / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging Totale massa |
General Motors Detroit 2 6 cilindermotor 71N Industrial 2 takt Rechtstreeks Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter 24V 131kW 1800 tr/min 2150 tr/min 6 / Verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 5,79 bar 7,62 m/s 775 Nm 750kg in een frame bevestigd aan het chassis |
||
Overbrenging origineel: | Overbrenging na 1969: | ||
Bouwer Aantal Type |
Twin Disc 2 Koppelomvormer No. 10000 |
Bouwer Aantal Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland 2 Diwabus 506-U+S-380 |
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische overbrenging met koppelaar Twin Disc rechtstreeks gekoppeld met een mechanische versnellingsbak. - Keerkoppeling met conische tandwielen rechtstreeks gekoppeld aan de omvormer. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks.. Aandrijving van de assen: - Door middel van een cardanas met een differentieel en conische tandwielen op de assen. Asbruggen: - Met conische tandwielen. Bediening - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van remblokken. Verwarming: - Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie: - Via een centrale gang in het dak. |
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische overbrenging met differentieel, en rechtstreekse koppelomvormer. - Keerkoppeling met schijven. Koppeling met de motor: - Door middel van een koppelbegrenzer. Aandrijving van de assen: - Iedere motor drijft de beide bogieassen aan door middel van een cardanas. Asbruggen: - Met conische tandwielen. Bediening: - Overbrenging : Elektro-magnetisch. - Motor : Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van remblokken. Verwarming: - Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie: - Door kipramen en verluchters Schepens |
||
Opmerking: - Tussen 1969 en 1975 werden de kasten aangepast om de stuurpost te vergroten. - Tussen 1974 en 1978 werden de motoren gemoderniseerd en vervangen. Bewaarde motorwagens tot op heden: - B Holding : 4505 - CFV3V : 4510 - TSP : 4506 |