Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorwagens

Reeks 45 (Type 605)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2002.
Enkele motorwagens zijn bewaard.

Algemeenheden: MW 605.05

De 4506 te Oostende - 2009


Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Massa maximum
Vermogen
Specifiek vermogen
Specifiek vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
10
605.01 - 605.10 ⇒ Nummerlijst
4501 - 4510
Bo'Bo
42ton
40,8ton
1,2ton
11,2ton
1ton
54,2ton
236kW
4,5kW/t
3,05kW/t motorwagen.+aanhangwagen type734
80km/h
700km
700l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
23800 mm
- mm
15500 mm
2500 mm
2250 mm
1065 mm
3808 mm
920 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer
Zitplaatsen 2e klasse
Staanplaatsen 2e klasse
Atelier Germain te Monceau
99
40
Dieselmotor origineel:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Aantal cilinder / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
Totale massa
General Motors
2
6057C - GM 6-71
2 takt
Mechanisch
Door regeling van de snelheid
Door elektrische starter
131kW
1800 tr/min
2150 tr/min
6 / Verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
4,98 bar
7,62 m/s
71Kgm
1500kg
in een frame bevestigd aan het chassis
Dieselmotor na 1974:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Aantal cilinder / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
Totale massa
General Motors Detroit
2
6 cilindermotor 71N Industrial
2 takt
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter 24V
131kW
1800 tr/min
2150 tr/min
6 / Verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5,79 bar
7,62 m/s
775 Nm
750kg
in een frame bevestigd aan het chassis        
Overbrenging origineel: Overbrenging na 1969:
Bouwer
Aantal
Type
Twin Disc
2
Koppelomvormer No. 10000
Bouwer
Aantal
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland
2
Diwabus 506-U+S-380
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische overbrenging met koppelaar Twin Disc rechtstreeks gekoppeld
  met een mechanische versnellingsbak.
- Keerkoppeling met conische tandwielen rechtstreeks gekoppeld aan de omvormer.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks..
Aandrijving van de assen:
- Door middel van een cardanas met een differentieel en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
- Met conische tandwielen.
Bediening
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon,
  gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van remblokken.
Verwarming:
- Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie:
- Via een centrale gang in het dak.
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische overbrenging met differentieel, en rechtstreekse koppelomvormer.
- Keerkoppeling met schijven.
Koppeling met de motor:
- Door middel van een koppelbegrenzer.
Aandrijving van de assen:
- Iedere motor drijft de beide bogieassen aan door middel van een cardanas.
Asbruggen:
- Met conische tandwielen.
Bediening:
- Overbrenging : Elektro-magnetisch.
- Motor : Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon,
  gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van remblokken.
Verwarming:
- Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie:
- Door kipramen en verluchters Schepens 
Opmerking:
- Tussen 1969 en 1975 werden de kasten aangepast om de stuurpost te vergroten.
- Tussen 1974 en 1978 werden de motoren gemoderniseerd en vervangen.
Bewaarde motorwagens tot op heden:
- B Holding : 4505
- CFV3V : 4510
- TSP : 4506