Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorwagens

Reeks 44 (Type 604)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 2002.
Enkele motorwagens zijn bewaard.

Algemeenheden: Motorwagen 4406 te Kortrijk 1989

Motorwagen 4403 te Maldegem - 2014

Motorwagen 4407 Te Mariembourgh - 2010

Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Massa maximum
Vermogen
Specifiek vermogen
Specifiek vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
10
604.01 - 604.10Nummerlijst
4401 - 4410
Bo'Bo
43 ton
40,8 ton
1,2 ton
11,2 ton
1 ton
54,4 ton
236kW
4,5kW/t
3kW/t motorwagen + aanhangwagen type734
100km/h
700km
700l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
23800 mm
- mm
15500 mm
2500 mm
2250 mm
1065 mm
3808 mm
920 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer
Zitplaatsen 2e klasse
Staanplaatsen 2e klasse
Atelier Germain te Monceau
93
40
Dieselmotor origineel:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging 
General Motors
2
Twin 6-71; 12107
2 takt
Mechanisch
Door regeling van de snelheid
Door elektrische startmotor
262kW
1800 tr/min
- tr/min
3000kg
12 / Verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
4,98 bar
7,62 m/s
141 kgm
in een frame bevestigd aan het chassis
Dieselmotor na 1976:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
Aantal Cilinders/ Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging 

 

General Motors Detroit
2
71N industriel
2 takt
Mechanisch
Door injectieregeling
Door elektrische startmotor 24V
262kW
1800 tr/min
2150 tr/min
750kg
6 / Verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5,79 bar
7,62 m/s
77,5 daNm
in een frame bevestigd aan het chassis
Overbrenging origineel: Overbrenging na 1976:
Bouwer
Aantal
Type
Twin Disc
2
Hydraulische omvormer nr.11500
Bouwer
Aantal
Type
Voith Heidenheim
2
DIWA type 506U+S-380
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische overbrenging met koppelaar Twin Disc rechtstreeks gekoppeld
  met een mechanische versnellingsbak.
- Keerkoppeling met conische tandwielen rechtstreeks gekoppeld aan de omvormer.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks..
Aandrijving van de assen:
- Door middel van een cardanas met een differentieel en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
- Met conische tandwielen.
Bediening:
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon,
  gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van remblokken.
Verwarming:
- Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie:
- Via een centrale gang in het dak.
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische overbrenging met differentieel met rechtstreeks aangedreven koppelomvormer.
- Keerkoppeling met koppelingsschijven.
Koppeling met de motor:
- Met een koppelbegrenzer
Aandrijving van de assen:
- De beide motoren drijven een tandwielkast aan, waarbij de uitgangsas een differentieel aandrijft die
  de asbruggen stuurt.
Asbruggen:
- Met conische tandwielen.
Bediening:
- Overbrenging : Elektro-pneumatisch.
- Motor : Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon,
  gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van remblokken.
Verwarming:
- Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie:
- Met verluchters 'Schepens' en kipramen
Opmerking
- Tussen 1971 en 1976 werden de kasten aangepast om de stuurpost te vergroten.
- Tussen 1976 en 1978 werden de motoren gemoderniseerd en vervangen.
Bewaarde motorwagens tot heden:
- CFV3V : 4407
- SCM : 4403 en 4405