Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselhydraulische motorwagens
Reeks 44 (Type 604) |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2002. Enkele motorwagens zijn bewaard. |
||
![]() |
Algemeenheden: | Motorwagen 4406 te Kortrijk 1989![]() Motorwagen 4403 te Maldegem - 2014 ![]() Motorwagen 4407 Te Mariembourgh - 2010 ![]() |
||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Massa maximum Vermogen Specifiek vermogen Specifiek vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1955 10 604.01 - 604.10 ⇒ Nummerlijst 4401 - 4410 Bo'Bo 43 ton 40,8 ton 1,2 ton 11,2 ton 1 ton 54,4 ton 236kW 4,5kW/t 3kW/t motorwagen + aanhangwagen type734 100km/h 700km 700l |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
23800 mm - mm 15500 mm 2500 mm 2250 mm 1065 mm 3808 mm 920 mm 125 m |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer Zitplaatsen 2e klasse Staanplaatsen 2e klasse |
Atelier Germain te Monceau 93 40 |
||
Dieselmotor origineel: | |||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
General Motors 2 Twin 6-71; 12107 2 takt Mechanisch Door regeling van de snelheid Door elektrische startmotor 262kW 1800 tr/min - tr/min 3000kg 12 / Verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 4,98 bar 7,62 m/s 141 kgm in een frame bevestigd aan het chassis |
||
Dieselmotor na 1976: | |||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa Aantal Cilinders/ Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
General Motors Detroit 2 71N industriel 2 takt Mechanisch Door injectieregeling Door elektrische startmotor 24V 262kW 1800 tr/min 2150 tr/min 750kg 6 / Verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 5,79 bar 7,62 m/s 77,5 daNm in een frame bevestigd aan het chassis |
||
Overbrenging origineel: | Overbrenging na 1976: | ||
Bouwer Aantal Type |
Twin Disc 2 Hydraulische omvormer nr.11500 |
Bouwer Aantal Type |
Voith Heidenheim 2 DIWA type 506U+S-380 |
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische overbrenging met koppelaar Twin Disc rechtstreeks gekoppeld met een mechanische versnellingsbak. - Keerkoppeling met conische tandwielen rechtstreeks gekoppeld aan de omvormer. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks.. Aandrijving van de assen: - Door middel van een cardanas met een differentieel en conische tandwielen op de assen. Asbruggen: - Met conische tandwielen. Bediening: - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van remblokken. Verwarming: - Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie: - Via een centrale gang in het dak. |
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische overbrenging met differentieel met rechtstreeks aangedreven koppelomvormer. - Keerkoppeling met koppelingsschijven. Koppeling met de motor: - Met een koppelbegrenzer Aandrijving van de assen: - De beide motoren drijven een tandwielkast aan, waarbij de uitgangsas een differentieel aandrijft die de asbruggen stuurt. Asbruggen: - Met conische tandwielen. Bediening: - Overbrenging : Elektro-pneumatisch. - Motor : Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van remblokken. Verwarming: - Met autonome gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie: - Met verluchters 'Schepens' en kipramen |
||
Opmerking - Tussen 1971 en 1976 werden de kasten aangepast om de stuurpost te vergroten. - Tussen 1976 en 1978 werden de motoren gemoderniseerd en vervangen. Bewaarde motorwagens tot heden: - CFV3V : 4407 - SCM : 4403 en 4405 |