Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorwagens

Reeks 43 (Type 603)
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1988.
Enkele motorwagens zijn bewaard.
 

Algemeenheden: Motorwagen 4307 te Menen - 1983

Motorwagen 4333 te Oostende - 2009


Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Vermogen
Specifiek vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
30
603.01 - 603.30Nummerlijst
4301 - 4330; de 4331- 4336(zie reeks 42) zijn later bij deze reeks gevoegd.
Bo'Bo
52,7t
40,5ton
39,3ton
1,2ton
11,2ton
1 ton
294kW
4,1kW/t (+aanhangwagen 734: 2,7kW/t)
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen bogies
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraat
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgique de ét à Nivelles.

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e Klasse
-
-
-
2e Klasse
99
40
139
Totaal
99
40
139
Maximum toegestaan
99
40
139
1 Dieselmotor:
Bouwer / Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
SEM / 6K103HS
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik
Door regeling van de injectie
Door elektrische starter
295 kW
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Cilinders
Aantal / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6 / Verticaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2038 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM
1
GIC 4
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
- Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks.
Aandrijving van de assen:
- Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening:
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Door het koelwater van de Dieselmotor of door een gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie:
- Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking:
- In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31 vernummerd naar 4315 om de nummerserie weer compleet te maken.
- Van 1958-1961 waren gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12.
Bewaarde motorwagens tot heden:
- SDP : 4302, 4309 als ES 409
- TSP : De 4333 die oorspronkelijk de 602.03 was en later de 4233.