Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorwagens Reeks 43 (Type 603) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1988. Enkele motorwagens zijn bewaard. |
||
Algemeenheden: | Motorwagen 4307 te Menen - 1983 Motorwagen 4333 te Oostende - 2009 |
||||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Massa vol Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Vermogen Specifiek vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1955 30 603.01 - 603.30 ⇒ Nummerlijst 4301 - 4330; de 4331- 4336(zie reeks 42) zijn later bij deze reeks gevoegd. Bo'Bo 52,7t 40,5ton 39,3ton 1,2ton 11,2ton 1 ton 294kW 4,1kW/t (+aanhangwagen 734: 2,7kW/t) 90km/h 810km 900l |
||||
Afmetingen: | |||||
Totale lengte Lengte van de kast Breedte Afstand tussen bogies Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraat |
23800 mm 22500 mm - mm 15040 mm Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm 2230 mm 1065 mm 3855 mm 850 mm 125 m |
||||
Kastgedeelte: | |||||
Bouwer | Atelier Métallurgique de ét à Nivelles. | ||||
⇒ Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e Klasse - - - |
2e Klasse 99 40 139 |
Totaal 99 40 139 |
Maximum toegestaan 99 40 139 |
|
1 Dieselmotor: | |||||
Bouwer / Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa |
SEM / 6K103HS 4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik Door regeling van de injectie Door elektrische starter 295 kW 1350 tr/min - tr/min 3500kg |
||||
Cilinders | |||||
Aantal / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
6 / Verticaal in lijn 175mm 240mm 150 bar 7,72 bar 10,8 m/s 2038 Nm in de motorbogie |
||||
Overbrenging: | |||||
Bouwer Aantal Type |
SEM 1 GIC 4 |
||||
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar. Keerkoppeling: - Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks. Aandrijving van de assen: - Door cardanassen en conische tandwielen op de assen. Asbruggen: - Bediening: - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming: - Door het koelwater van de Dieselmotor of door een gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie: - Langs centraal luchtkanaal in het dak Opmerking: - In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31 vernummerd naar 4315 om de nummerserie weer compleet te maken. - Van 1958-1961 waren gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12. Bewaarde motorwagens tot heden: - SDP : 4302, 4309 als ES 409 - TSP : De 4333 die oorspronkelijk de 602.03 was en later de 4233. |