Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorwagens Reeks 42 (Type 602) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1988. Eén motorwagen is bewaard. |
||
MW 602.01 MW 602.06 MW 602.04
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemeenheden: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Massa vol Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Vermogen Specifiek vermogen motorwagen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1955 6 602.01 - 602.06 4231 - 4236; daarna vernummerd naar 4331 - 4336 Bo'Bo 52,7t 40,8ton 39,3ton 1,5ton 7,9ton 4ton 294kW 5,66kW/t (+aanhangwagen 732: 4kW/t; aanhangwagen 734: 3.68kW/t) 90km/h 900km 975l |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Lengte van de kast Breedte Afstand tussen bogies Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
23800 mm 22500 mm - mm 15040 mm Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm 2230 mm 1065 mm 3855 mm 850 mm 125 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | Atelier Métallurgique de ét à Nivelles. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e Klasse 29 - 29 |
2e Klasse 50 20 70 |
Totaal 79 20 99 |
Maximum toegestaan 79 20 99 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa |
SEM 1 6K103M 4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri Mechanisch Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter 294kW 1350 tr/min - tr/min 3500kg |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cilinders | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
6 / Verticaal in lijn 175mm 240mm 150 bar 7,72 bar 10,8 m/s 2078 Nm in de motorbogie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer
|
SEM 1 GTC 4 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkingsprincipe: - Hydrodynamische transmissie met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar. Keerkoppeling: - Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks. Aandrijving van de assen: - Door cardanassen en conische tandwielen op de assen. Asbruggen: - Bediening - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming - Door het koelwater van de Dieselmotor of door een gasolieverwarmer Westinghouse. Ventilatie - Langs centraal luchtkanaal in het dak Inzet - Deze motorwagens werden speciaal ingericht om de Sabena-verbinding te verzorgen tussen Brussel-Centraal en Zaventem. Opmerking - In 1957 werd de 602.06 verbouwd tot 603.31. In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31 vernummerd naar 4315 om de nummerserie weer compleet te maken. - Van 1958-1961 waren gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12. Bewaarde motorwagens tot heden: - TSP : Motorwagen 4333 die oorspronkelijk n° 602.03 had en later motorwagen 4233 werd. |