Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorwagens

Reeks 42 (Type 602)
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1988.
Eén motorwagen is bewaard.
 

MW 602.01

MW 602.06

MW 602.04
Constructiedatum Nummer 1957 01/01/1971 Ombouw Opmerking
09/02/1955 602.01 602.01 4231 4331 op 11/07/73 Geschrapt op 14/06/83
11/01/1955 602.02 602.02 4232 4332 op 10/03/76 Geschrapt op 27/01/86
18/02/1955 602.03 602.03 4233 4333 op 12/12/72 TSP rijvaardig
15/03/1955 602.04 602.04 4234 4334 op 29/06/77 Geschrapt op 27/01/86
15/03/1955 602.05 602.05 4235 4335 op 19/05/76 Geschrapt op 20/03/81
13/04/1955 602.06 603.31 4315   Naar ES Luik op 01/03/87
Algemeenheden:
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Vermogen
Specifiek vermogen motorwagen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1955
6
602.01 - 602.06
4231 - 4236; daarna vernummerd naar 4331 - 4336
Bo'Bo
52,7t
40,8ton
39,3ton
1,5ton
7,9ton
4ton
294kW
5,66kW/t (+aanhangwagen 732: 4kW/t; aanhangwagen 734: 3.68kW/t)
90km/h
900km
975l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen bogies
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgique de ét à Nivelles.

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e Klasse
29
-
29
2e Klasse
50
20
70
Totaal
79
20
99
Maximum toegestaan
79
20
99
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
SEM
1
6K103M
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter
294kW
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Cilinders
Aantal / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
6 / Verticaal in lijn
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2078 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:

Bouwer
Aantal
Type

 

 

 

 

SEM
1
GTC 4
Werkingsprincipe:
- Hydrodynamische transmissie met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
- Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks.
Aandrijving van de assen:
- Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Door het koelwater van de Dieselmotor of door een gasolieverwarmer Westinghouse.
Ventilatie
- Langs centraal luchtkanaal in het dak
Inzet
- Deze motorwagens werden speciaal ingericht om de Sabena-verbinding te verzorgen tussen Brussel-Centraal en Zaventem.
Opmerking
- In 1957 werd de 602.06 verbouwd tot 603.31. In 1958 werd de 603.15 de 602.06. In 1971 werd de 603.31 vernummerd naar 4315 om de nummerserie weer compleet te maken.
- Van 1958-1961 waren gedurende ongelijke periodes enkele types 603 tijdelijk verbouwd tot 602.07-12.
Bewaarde motorwagens tot heden:
- TSP : Motorwagen 4333 die oorspronkelijk n° 602.03 had en later motorwagen 4233 werd.