Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorstellen

Reeks 41
Rollend materiaal
Heden zijn er nog 94 in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2034
2 motorstellen zijn uitgebrand en gesloopt.
 

Algemeenheden: Motorwagen 4119 te Erquellines - 2010

Motorwagen 4167 te Merelbeke - 2016

Motorwagen 4157 Te Mariembourg - 2017


Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Geïnstalleerd vermogen
Maximale tractievermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Actieradius
Gasolie
1999 - 2003
96
4101 - 4196
2BB2
99,8ton
98,4ton
970 kW
875 kW
120km/h
op horizontale baan tussen 0 en 60km/h 55cm/sec²
1000km
1000l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-GF koppeling
Hoogte rail-GF koppeling
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
49600 mm
2850 mm
16900 mm
2190 mm
4000 mm
1060 mm
3998 mm
840 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer
Alstom - Barcelona
Capaciteit: 1e klasse 2e klasse Totaal
Zitplaatsen
Klapstoelen
Staanplaatsen
12
-
10
138
5
42
150
5
52
Totaal 22 185 207
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Overvoeding
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Maximum Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
Cummins
2
QSK650R
4 takt
Pompverstuivers
Door druk en tijdsregeling van de inspuiting
Elektrisch, Delco Remy 64V
485 kW
800 tr/min
2100 tr/min
ééntraps turbocompressor met lucht/luchtkoeling
6 / Verticaal in lijn
158,75 mm
158.75 mm
2132 kg
1724 bar
17 bar
11,1 m/s
2865Nm
in een frame bevestigd aan het chassis
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
Voith (Heidenheim - Duitsland)
2
T311 bre
Werkingsprincipe:
- De VOITH-turbotransmissie van het type T 311 bre is een hydrodynamische transmissie die wordt
  gebruikt om het vermogen van de treinstellen met dieselmotoraandrijving over te brengen.
- De transmissie werkt volledig automatisch.
- Het vermogen wordt via de krachten als gevolg van de massa van de vloeistofstroom (transmissieolie)
  overgebracht. De besturing en de bewaking van de transmissie geschiedt elektronisch middels de
  VTC-sturing (Voith Turbo Control).
- De basisonderdelen van het systeem zijn de hydrodynamische koppelomvormer,
  de hydrodynamische koppeling, de hydrodynamische vertrager en de mechanische invertor.
Koppeling met de motor:
- Via een cardanas en een elastische aansluiting gemonteerd op haar vliegwiel.
Aandrijving van de assen:
- Iedere motor drijft de beide bogieassen aan door middel van een cardanas.
Asbruggen:
- 2xFlender AKOF
- 2xFlender AKWF
Bediening
- Overbrenging : Stuurrack Voith
- Motor : Elektronisch door middel van de manipulator op de stuurtafel.
Hulpgenerator:
Statodyne
Uitgangsspanning
Stroom
12SLI2760
500VAC
140A
Statische omvormer:
Uitgangsspanningen
3x380VAC
110VDC
Batterijen:
2 koffers gelaccu's van 110VDC
Compressor:
Bouwer
Type
Debiet
Draaisnelheid
Werkingsdruk
Opgenomen vermogen
KNORR
SL20-5-60 Schroef
950 l/min.
1.470 t/min.
10 bar
8,3 kW
Compressormotor:
Type
Nominaal vermogen
Nominale spanning
Nominale frequentie 
KB/05-160M
9,2 kW
400 V (in driehoek)
50 Hz
Remming:
- Elektropneumatische remming gecombineerd met hydrodynamische rem (blending).
- Magnetische rem.
Verwarming rijtuigen hydraulisch:
- Bij koude motor met gestuwde lucht d.m.v. Hydronic gasoliebrander met een vermogen van 35kW.
- Bij warme motor met gestuwde lucht d.m.v. het warme koelwater van de dieselmotor.
- De overgang tussen bovenstaande wordt geregeld door middel van een driewegklep.
Verwarming rijtuigen Elektrisch:
- Rijtuig ABx: 2 weerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost; 1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon; 2 inductieweerstanden van 500 W in eerste klasse
- 1 inductieweerstand van 500 W op het doorgangsbalkon.
- Rijtuig Bx: 2 balkonweerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost; 1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon; 1 weerstand van 500 W, 380 V, in de wc.
- 1 convector van 500 W, 380 V, op het doorgangsbalkon.
Verwarming stuurposten:
- Door middel van verwarmingsweerstanden van 5kW/380VAC
Ventilatie:
- Gestuwde recuperatie of verse buitenlucht geregeld via mengkasten.
Koeling rijtuigen:
- Gestuwde koude lucht door middel van Merac koelinstallatie met een vermogen van 32kW.
Koeling stuurposten:
- Gestuwde koude lucht door middel van Maneurop koelinstallatie met een vermogen van 4kW.
Opmerkingen:
- Alle motorwagens worden uitgerust met een noodstopvertraging / onderbreking op de trekkasten.
- Alle motorwagens worden uitgerust met ETCS.