Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorstellen Reeks 41 |
|
Rollend materiaal | ||
Heden zijn er nog 94 in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2034 2 motorstellen zijn uitgebrand en gesloopt. |
||
Algemeenheden: | Motorwagen 4119 te Erquellines - 2010 Motorwagen 4167 te Merelbeke - 2016 Motorwagen 4157 Te Mariembourg - 2017 |
|||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering As indeling Massa rijklaar Tarra Geïnstalleerd vermogen Maximale tractievermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Actieradius Gasolie |
1999 - 2003 96 4101 - 4196 2BB2 99,8ton 98,4ton 970 kW 875 kW 120km/h op horizontale baan tussen 0 en 60km/h 55cm/sec² 1000km 1000l |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-GF koppeling Hoogte rail-GF koppeling Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
49600 mm 2850 mm 16900 mm 2190 mm 4000 mm 1060 mm 3998 mm 840 mm 125 m |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer |
Alstom - Barcelona | |||
Capaciteit: | 1e klasse | 2e klasse | Totaal | |
Zitplaatsen Klapstoelen Staanplaatsen |
12 - 10 |
138 5 42 |
150 5 52 |
|
Totaal | 22 | 185 | 207 | |
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Overvoeding Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Maximum Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
Cummins 2 QSK650R 4 takt Pompverstuivers Door druk en tijdsregeling van de inspuiting Elektrisch, Delco Remy 64V 485 kW 800 tr/min 2100 tr/min ééntraps turbocompressor met lucht/luchtkoeling 6 / Verticaal in lijn 158,75 mm 158.75 mm 2132 kg 1724 bar 17 bar 11,1 m/s 2865Nm in een frame bevestigd aan het chassis |
|||
Overbrenging: | ||||
Bouwer Aantal Type |
Voith (Heidenheim - Duitsland) 2 T311 bre |
|||
Werkingsprincipe: - De VOITH-turbotransmissie van het type T 311 bre is een hydrodynamische transmissie die wordt gebruikt om het vermogen van de treinstellen met dieselmotoraandrijving over te brengen. - De transmissie werkt volledig automatisch. - Het vermogen wordt via de krachten als gevolg van de massa van de vloeistofstroom (transmissieolie) overgebracht. De besturing en de bewaking van de transmissie geschiedt elektronisch middels de VTC-sturing (Voith Turbo Control). - De basisonderdelen van het systeem zijn de hydrodynamische koppelomvormer, de hydrodynamische koppeling, de hydrodynamische vertrager en de mechanische invertor. Koppeling met de motor: - Via een cardanas en een elastische aansluiting gemonteerd op haar vliegwiel. Aandrijving van de assen: - Iedere motor drijft de beide bogieassen aan door middel van een cardanas. Asbruggen: - 2xFlender AKOF - 2xFlender AKWF Bediening - Overbrenging : Stuurrack Voith - Motor : Elektronisch door middel van de manipulator op de stuurtafel. |
||||
Hulpgenerator: | ||||
Statodyne Uitgangsspanning Stroom |
12SLI2760 500VAC 140A |
|||
Statische omvormer: | ||||
Uitgangsspanningen |
3x380VAC 110VDC |
|||
Batterijen: | ||||
2 koffers gelaccu's van 110VDC | ||||
Compressor: | ||||
Bouwer Type Debiet Draaisnelheid Werkingsdruk Opgenomen vermogen |
KNORR SL20-5-60 Schroef 950 l/min. 1.470 t/min. 10 bar 8,3 kW |
|||
Compressormotor: | ||||
Type Nominaal vermogen Nominale spanning Nominale frequentie |
KB/05-160M 9,2 kW 400 V (in driehoek) 50 Hz |
|||
Remming: - Elektropneumatische remming gecombineerd met hydrodynamische rem (blending). - Magnetische rem. Verwarming rijtuigen hydraulisch: - Bij koude motor met gestuwde lucht d.m.v. Hydronic gasoliebrander met een vermogen van 35kW. - Bij warme motor met gestuwde lucht d.m.v. het warme koelwater van de dieselmotor. - De overgang tussen bovenstaande wordt geregeld door middel van een driewegklep. Verwarming rijtuigen Elektrisch: - Rijtuig ABx: 2 weerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost; 1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon; 2 inductieweerstanden van 500 W in eerste klasse - 1 inductieweerstand van 500 W op het doorgangsbalkon. - Rijtuig Bx: 2 balkonweerstanden van 500 W, 380 V op het balkon aan de kant van de stuurpost; 1 balkonweerstand van 500 W, 380 V op het doorgangsbalkon; 1 weerstand van 500 W, 380 V, in de wc. - 1 convector van 500 W, 380 V, op het doorgangsbalkon. Verwarming stuurposten: - Door middel van verwarmingsweerstanden van 5kW/380VAC Ventilatie: - Gestuwde recuperatie of verse buitenlucht geregeld via mengkasten. Koeling rijtuigen: - Gestuwde koude lucht door middel van Merac koelinstallatie met een vermogen van 32kW. Koeling stuurposten: - Gestuwde koude lucht door middel van Maneurop koelinstallatie met een vermogen van 4kW. Opmerkingen: - Alle motorwagens worden uitgerust met een noodstopvertraging / onderbreking op de trekkasten. - Alle motorwagens worden uitgerust met ETCS. |