Motorwagen van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorstellen Type: 670 (653.1) |
|
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 1966. Niet bewaard. |
||
Algemeenheden: | MW670.04
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwjaar Oorspronkelijke nummering Nummering vanaf 1946 Effectief Asindeling Aslast ⇒ Massa vol rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1939 653.01 - 653.06 670.01 - 670.06 6 B'2'2'2'2'B' As 1en2:16t;As 3en4:10,9t; As 5,6,7en8:13t; As 9en10:10,8t; As 11en12:15,8t 159ton 138,5ton 134,8ton 3,7ton 19,5ton 1ton 2 x 441kW (5,51kW/ton) 140km/h 125m 1200km 1800liter |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Lengte kasten Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
59900mm 2x 21350mm; middenkast: 17200mm -mm 2 x 17375mm; middenkast:17200mm Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm 2050mm 1305mm 4145mm Drijfwielen:970mm; loopwielen:1010mm |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | La Brugeoise & Nicaise & Delcuve | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 62 10 72 |
2e klasse 157 30 187 |
Maximum toelaatbaar 219 40 259 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling --------------Boring --------------Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motoren |
2 x Maybach G06 4 takt overvoed met blaasturbo Brown Boveri met overvoeding. Mechanisch direct ( centraal) door snelheidsregeling elektrisch starter 2 x 441kW 1400t/min 12 / in V 160 mm 200 mm 200 bar 7,9 Kg/cm² 9,3 m/sec 3577Nm 2300 kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type |
JM Voith T45MZ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werking: - Hydro dynamische versnellingsbak met 4 koppelomvormers en 3 snelheidsregimes mat automatische werking. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks Keerkoppeling: - Door middel van conische tandwielen op elke motoras Koppeling met de motorassen: - Door cardanassen en richtingswisselaar op de assen Bediening: - Elektro pneumatisch Remming: - Directe rem Westinghouse met variabel vermogen voorzien van machinistenkraan WS, gecombineerd met automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remschoenen op de wielbanden Verwarming: - Door middel van een Westinghouse airconditioner met autonome gasoliebrander op ieder rijtuig. Verluchting: - Door een Westinghouse airconditioner. Inzet: - Voornamelijk op de lijn 50 Brussel-Brugge-Oostende Opmerkingen: - De 670.05 werd in 1948 omgebouwd in 671.01. De Carels motoren werden vervangen door Maybach motoren. - In 1961 werd hij voorzien van nieuwe Maybach motoren en vernummerd naar 670.03 - Met de 3 rijtuigen gerecupereerd van de 653.02 & 653.13 werd in mei 1946 de 670.02 herbouwd. |