Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselelektrische motorstel Type: 656 |
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 06/1945. Niet bewaard. |
||
Algemeenheden: | ![]() |
|||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Maximale massa Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1936 656.01 1 2'B'B'2' - 92,3ton 95,3ton 108ton 110,2ton 2 x 400kW (3,24kW/t) 140km/h 125m 1200km 1800liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kasten Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
59900mm 2x 21350mm; middenkast: 17200mm -mm 2 x 17375mm; middenkast:17200mm Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm 2050mm 1305mm 4145mm 1010mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | SA Baume-Marpent á Morlanwelz | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 52 10 62 |
3e klasse 132 20 152 |
||
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motoren |
2 x Frichs - 4 takt - door snelheidsregeling elektrisch door de hoofdgenerator 2 x 294kW 1250t/min 12 / in V 165 mm 200 mm - Kg/cm - bar - m/sec - kgm - kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type |
ACEC GT 24 |
|||
Elektrische motoren | ||||
Bouwer Type |
- - |
|||
Werking - Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofdgenerator met dubbele excitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een pilootexcitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor. Koppeling met de motorassen - Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. Remming - Automatische Westinghouse rem met machinistenkraan WS4. - Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd Verwarming - Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor. Verluchting - Door een Westinghouse airconditioner. Opmerking - In mei 1940 werd dit 3 ledig motorstel omgevormd tot een 2 ledig motorstel en vernummerd naar 652.02 door een brand in 1939. - Op 15 mei 1941 werd zij terug vernummerd naar 656.01. - Op 19 april 1944 werd zij vernield in Muizen en werd buiten dienst gesteld in juli 1945. |