Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselelektrische motorstel Type 654 |
|
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 02/1966. ABDx deel zal door de CFV3V gerestaureerd worden. |
||
Algemeenheden: | MW 654.01 Decennia lang stond dit enig overblijvende ABDx deel van motorstel 654.02 in Leuven weg te rotten... Mijn foto dateert van 2012. Anno 2016 ⇒ Alle ruiten ingegooid... ⇒ 2019 : Gered door de CFV3V. |
|||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa vol rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1936 654.01 - 654.03 3 2'B'B'2' 1e en 2e as:19t; 3e en 4e as:20,7t; 5e en 6e as:21t; 7e en 8e as:18,8t 159ton 138ton 133ton 5ton 20ton 1ton 2 x365kW (3,38kW/ton) 120km/h 125m 1200km 1800liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kasten Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
59900mm 21275mm; 17200mm; 21275mm -mm 2 x 17300mm; middenkast:17200mm Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm 2050mm 1320mm 3905mm 1010mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | SA Baume-Marpent à Morlanwelz | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 52 15 67 |
2e klasse 175 27 202 |
Maximum toegelaten 227 42 269 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motoren |
2 x SEM 8K73A 4 takt mechanisch met voorverbrandingskamer systeem Ganz-Jendrassik door snelheidsregeling elektrisch door de hoofdgenerator 2 x 268kW 1330t/min 8 / verticaal in lijn 170 mm 240 mm 150 bar 5,6 bar 10,6 m/sec 2107Nm 4000 kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type |
SEM 601 |
|||
Elektrische motor | ||||
Bouwer Type Spanning Vermogen |
CEB- Herstel MTV 425.61 660VDc (370A) 244kW op 1330t/min |
|||
Werking - Systeem SEM, Hoofdgenerator, d.m.v. excitatie door bijgevoegde polen gemeenschappelijk ondergebracht in de behuizing van de hoofdgenerator. Koppeling met de motorassen - Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. Remming - Directe Westinghouse rem met constante druk met machinistenkraan WS4. - Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd Verwarming - Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor. Verluchting - Door een Westinghouse airconditioner. Opmerking - De 654.01 werd vernield te Muizen op 19 april 1944 en werd buiten dienst geplaatst in juli 1945. - De 654.02 & 654.03 werden respectievelijk de 654.01 & 654.02 in januari 1958. - De 654.01 werd buiten dienst gesteld in december 1965 en de 654.02 op februari 1966. |