Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselelektrische motorstel Type 653 |
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 08/1959. Niet bewaard. |
||
![]() |
Algemeenheden: | Motorstel 653.01![]() ![]() |
|||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa vol rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1936 653.01 - 653.04 4 2'B'B'2' 1e en 2e as:19t; 3e en 4e as:21t; 5e en 6e as:20,7t; 7e en 8e as:18,8t 159ton 138ton 134ton 4ton 20ton 1ton 2 x 410kW (3,82kW/ton) 120km/h 125m 1200km 1800liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kasten Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
59900mm 21125mm; 17200mm; 21125mm -mm 2 x 17300mm; middenkast:17200mm 3500mm 2325mm 1310mm 3905mm 1010mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Brugeoise & Nicaise & Delcuve | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 52 15 67 |
2e klasse 162 40 202 |
Maximum toegelaten 214 55 269 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
2 x Maybach G.O.56 4 takt mechanisch direct door snelheidsregeling elektrisch door de hoofdgenerator 2 x 301kW 1400t/min 12 / in V 60° 160 mm 200 mm 200 bar 5,5 bar 9,3 m/sec 210Nm 2100 kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type |
ACEC G.T.24 |
|||
Elektrische motoren | ||||
Bouwer Type Spanning Vermogen |
- - 710VDc (480A bij 1400t/min.) 340kW |
|||
Werking - Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofdgenerator met dubbele excitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een poolexcitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor. Koppeling met de motorassen - Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. Remming - Directe Westinghouse rem met constante druk met machinistenkraan WS gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remschoenen op de monoblok wielen. Verwarming - Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor. Verluchting - Door een Westinghouse airconditioner. Opmerking - De 653.01 werd vernield in Muizen op 19 april 1944 en werd buiten dienst gesteld in juli 1945. - De 653.02 werd vernield in Monceau en werd buiten dienst gesteld in juli 1948. - De 653.03 werd herbouwd in 1947 met het generatorrijtuig va de 653.02 en werd vernummerd naar 653.01 in januari 1958. Deze werd uiteindelijk buiten dienst gesteld in augustus 1959. |