Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselelektrisch motorstel Type 652 |
|
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 12/1956. Niet bewaard. |
||
Motorstel 652.01 |
||||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1934 652.01 1 B'2'B 1e as:10,8t; 2e as:10,9t; 3e as 16,9t; 4e as:16,9t; 5e as:15,9t; 6e as:15,6t 67,5ton 70ton 87ton 301kW 140km/h 175m 1000km 1750liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
44330mm 2 x 22155mm 2980mm 2 x 18125mm motordraaistel:3500mm; loopdraaistellen:3500mm; 3000mm voor:2325mm; achter:2550mm 1320mm 3747mm 1010mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | La Brugeoise & Nicaise & Delcuve | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 52 15 67 |
3e klasse 133 15 148 |
Klapbanken 15 - - |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor Verbruik pk/h |
Maybach G 056 4 takt Direct mechanisch, centraal Door snelheidsregeling Dor de hoofdgenerator 410pk 1400t/min 12 / in V 60° 160 mm 200 mm 200 bar 5,5 bar 9,3 m/sec 210 Nm 2100 kg - 180gr gasolie; 5gr olie |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motoren Omkeerinrichting Aandrijving Bediening |
Siemens-Schuckert systeem Gebus - Systeem Dupont; Zelfregulerende generator met 4-traps hulpgenerator (afzonderlijke excitatie, shunt, stroom en spanningsafhankelijk. Elektrisch met rechte tandwielen rechtstreeks - |
|||
Elektrische Motoren | ||||
Bouwer Type Aantal Spanning Continue Vermogen Eénuurvermogen |
Siemens - 2 725VDc 106kW (162A)op 1560t/min 150kW (230A) |
|||
Remming: - Rechtstreekse rem Westinghouse met constante druk met remkraan WS, gecombineerd met een automatische noodrem. - Gevoed door een twee Westinghouse compressoren met een debiet van 800l/min Verwarming: - Autonome verwarming Ideal Classic met warm water, gevoed met antraciet 30/50 Verluchting: - Met ventilatoren 'BOB' in de langswanden geplaatst. Inzet: - Brussel-Zuid en Gent St.-Pieters, daarna Brussel Luxemburg en Namen Opmerking: - Buiten dienst gesteld in december 1956. - Op vlakke baanvakken met een kleine tegenwind kon de motorwagen een snelheid halen van 140 tot 147 Km/h. |