Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselelektrisch motorstel

Type 652

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 12/1956.
Niet bewaard.
 

Motorstel 652.01

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1934
652.01
1
B'2'B
1e as:10,8t; 2e as:10,9t; 3e as 16,9t; 4e as:16,9t; 5e as:15,9t; 6e as:15,6t
67,5ton
70ton
87ton
301kW
140km/h
175m
1000km
1750liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
44330mm
2 x 22155mm
2980mm
2 x 18125mm
motordraaistel:3500mm; loopdraaistellen:3500mm; 3000mm
voor:2325mm; achter:2550mm
1320mm
3747mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer La Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
52
15
67
3e klasse
133
15
148
Klapbanken
15
-
-
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Verbruik pk/h
Maybach
G 056
4 takt
Direct mechanisch, centraal
Door snelheidsregeling
Dor de hoofdgenerator
410pk
1400t/min
12 / in V 60°
160 mm
200 mm
200 bar
5,5 bar
9,3 m/sec
210 Nm
2100 kg
-
180gr gasolie; 5gr olie
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motoren
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
Siemens-Schuckert systeem Gebus
-
Systeem Dupont; Zelfregulerende generator met 4-traps hulpgenerator
(afzonderlijke excitatie, shunt, stroom en spanningsafhankelijk.
Elektrisch
met rechte tandwielen
rechtstreeks
-
Elektrische Motoren  
Bouwer
Type
Aantal
Spanning
Continue Vermogen
Eénuurvermogen
Siemens
-
2
725VDc
106kW (162A)op 1560t/min
150kW (230A)
Remming:
- Rechtstreekse rem Westinghouse met constante druk met remkraan WS, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Gevoed door een twee Westinghouse compressoren met een debiet van 800l/min
Verwarming:
- Autonome verwarming Ideal Classic met warm water, gevoed met antraciet 30/50
Verluchting:
- Met ventilatoren 'BOB' in de langswanden geplaatst.
Inzet:
- Brussel-Zuid en Gent St.-Pieters, daarna Brussel Luxemburg en Namen
Opmerking:
- Buiten dienst gesteld in december 1956.
- Op vlakke baanvakken met een kleine tegenwind kon de motorwagen een snelheid halen van 140 tot 147 Km/h.