Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselelektrische motorwagen Type 650 |
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds april 1945. Niet bewaard. |
||
Algemeenheden: | Motorwagen 650.01![]() Detail van de motorbogie ![]() |
|||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Maximale massa Vermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1932 650.01 1 B'2' 1e as:-t; 2e as:-t; 3e as -t; 4e as:-t 43ton 43,7ton 54,1ton -ton 147kW (3,72kW/ton) 80km/h -m -km -liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kast Breedte Radstand Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
21700mm -mm -mm -mm 15500mm 2500mm 3100mm -mm 4200mm 980mm |
|||
Bouwer Kastgedeelte: | DEVA | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 16 - 16 |
3e klasse 64 50 114 |
Klapbanken - - - |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Werking ⇒ ⇒ Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
Burmeister & Wain - 2 takt Mechanisch Elektrisch 15 standen waarvan de eerste 13 ingrijpen op de excitatie van de hoofdgenerator en dus ook op het vermogen van de Dieselmotor. De laatste 2 op shunting van de tractiemotoren. - 136kW 850t/min 6 / verticaal in lijn 150 mm 220 mm - bar - bar - m/sec - Nm - kg - |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking Hoofdgenerator Hulpgenerator Omkeerinrichting Bediening |
ASEA Ward-Léonard Elektrisch, niet automatisch met hoofdgenerator type Shunt, met veldexcitatie door middel van een hulpgenerator. 580V; 135kW 140V; 3,1kW op 1500t/min Rechtstreeks met rechte tandwielen - |
|||
Tractiemotoren | ||||
Aantal Spanning Vermogen Werking Omwentelingssnelheid Ophanging Aandrijving der assen |
2 285V -kW permanent in serie geschakeld 475t/min bij 80Km/h Neusophanging Via rechte tandwielen |
|||
Remming -Rechtstreekse rem met remkraan WS gevoed door een Westinghouse compressor met een debiet van 800l/min Verwarming - Verluchting - Inzet -Vanaf 1932 tussen Verviers, Pepinster en Spa Opmerking -De 650.01 werd beschadigd bij een bombardement in Luik in 1944. In april 1945 buiten dienst gesteld. |