Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselmechanische motorwagens

Type: 620 (ex type 652.1)

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 1974.
Niet bewaard.
 

MW 620.02

MW 620.07
Bij de bouw 15/05/1941 11/06/1948 Opmerking
652.11 620.01 620.01 Buiten dienst op 02/07/1968
652.12 620.02 620.02 Buiten dienst op 02/07/1968
652.13 620.03 620.03 Buiten dienst op 02/07/1968
652.14 620.04 620.11 Vernield tijdens de oorlog
652.15 620.05 620.05 Buiten dienst op 02/07/1968
652.16 620.06 620.06 Buiten dienst op 02/07/1968
652.17 620.07 620.07 Buiten dienst op 02/07/1968
652.18 620.08 620.08 Buiten dienst op 05/07/1974
652.19 620.09 620.09 Buiten dienst op 02/07/1968
652.20 620.10 620.10 Buiten dienst op 19/01/1967
652.21 620.11 620.04 Buiten dienst op 02/07/1968
652.22 620.12 620.12 Vernield tijdens de oorlog

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1939
620.01 - 620.12
12
B'2'B'
1e as:19t; 2e as:19t; 3e as 16,5t; 4e as:16,5t
109,7ton
104,8ton
94ton
3,7ton
14,7ton
1ton
598kW (4,93kW/ton)
120km/h
125m
1200km
1600liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
42700mm
2 x 21350mm
2880mm
38650mm
2 x 17050mm
motordraaistel:3950mm; loopdraaistel:2500mm
2025mm
1325mm
3810mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer Baume & Marpent te Morlanwelz
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
24
15
39
3e klasse
112
45
157
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SEM Gent
8K73B
4 takt
Mechanisch met voorverbrandingskamer systeem Ganz-Jendrassik.
Door injectieregeling
elektrische starter
272kW
1330t/min
8 / verticaal in lijn
170 mm
240 mm
150 bar
5,7 bar
10,6 m/sec
220 kgm
4050 kg
Ingewerkt in de uiterste draaistellen
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
SLM Winterthur
MS 340/1500
mechanische versnellingsbak met 5 versnellingen hydraulisch bedient.
Rechtstreeks hydraulisch type Vulcan-Sinclair
met glijdende tandwielen in de versnellingsbak
cardanas met conische tandwielen
Elektro-pneumatisch
Remming:
- Rechtstreekse Westinghouse-rem met constante druk met machinistenkraan WS gecombineerd met een automatische noodrem.
- 2 Westinghouse compressoren met elk een debiet van 700l/min
- Rangeerrem door middel van schroefrem.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Met pulserende warme lucht door gasoliebranders systeem Westinghouse.
Verluchting:
- Door Schepens anemostaten op het dak.
Inzet:
- Omnibus diensten omheen het Brusselse