Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Dieselmechanische motorwagens Type 610 (ex Nord-Belge Type 602) |
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 12/1955. Niet bewaard. |
||
![]() |
Motorwagen Nord-Belge 602 (Compagnie De Chimay)![]() Motorwagen 610.02 ![]() |
||
Algemeenheden: | |||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Maximale massa Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1936 610.01 - 610.02 2 A1 1e as:15,3t; 2e as:15,3t 23,2ton 24,2ton 30,6ton -ton 190kW (5,51kW/ton) 80km/h 175m 600km 320liter |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Lengte kast Breedte Radstand Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
14470mm 13740mm 3035mm 8000mm -n.v.t. 9000mm 2735mm 1200mm 3610mm 970mm |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer | Ganz Boedapest | ||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse - - - |
3e klasse 64 16 80 |
|
Dieselmotor: | |||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor Verbruik in vol vermogen |
Ganz Ganz-Jendrassik VI JaR 170 4 takt voorverbrandingskamers systeem Ganz-Jendrassik Door regeling van d injectie door elektrische starter 170kW 1250t/min 6 / verticaal in lijn 170 mm 185 mm 150bar 5,5bar 9,2 m/sec 132 kg/m 2500 kg elastisch onderaan de kast 190gr gasolie en 5 gram olie |
||
Overbrenging | |||
Bouwer Type Werking Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving Bediening |
Ganz Boedapest - mechanisch met 4 versnellingen pneumatisch bediend. Rechtstreeks met tussen geplaatste hoofdkoppeling met glijdende tandwielen in de versnellingsbak Met Hardy asschijven en conische tandwielen Pneumatisch |
||
Remming - Rechtstreekse Westinghouse-rem en automatische rem WS4 met compressor Westinghouse met een debiet van 750l/min - De rangeerrem is een schroefrem. Verwarming - Door het koelwater van de Dieselmotor Verluchting - Door het openen van de vensters Opmerking - Origineel werden deze motorwagens gebouwd voor de Nord-Belge die ze aan de Compagny de Chimay gaf. Daar hadden ze het nummer A1 en A2. - Ze werden door de NMBS overgenomen en vernummerd naar 602.01 & 602.02 in mei 1948 en terug vernummerd naar 610.01 & 610.02 op 1 februari 1954. - Ze werden buiten dienst gesteld in respectievelijk december 1955 en maart 1955. |