Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagen Type 600 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1955. Niet bewaard. |
||
Motorwagen 600.01 te Gent-Sint-Pieters Motorwagen 600.xx - Op de koersborden staat vermeld : Gent St. Pieters / Thielt |
||||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Leeggewicht Rijvaardig leeggewicht Rijvaardig gewicht Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Beschikbaar vermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Koelwater Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1930 600.01 - 600.03 3 B'2' 1e as:12,7t; 2e as:14.35t; 3e as:10.68t; 4e as: 10.58t 39,4ton 40,4ton 51,5ton 1ton 10,6ton 0,5ton 204pk 130kW (2,5kW/ton) 65km/h 140m 800km 160liter 340liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kast Breedte Radstand Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
19740mm 18840mm 3004mm 16800mm 13315mm 3500mm 1412mm 1310mm 4275mm 1000mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | E.V.A. Berlijn | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 16 40 56 |
3e klasse 76 40 116 |
Klapbanken 16 - 16 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Starten Type Werking Injectie Vermogensregeling Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor Verbruik op vollast |
Maybach Friedrichshafen Door luchtdruk op 64bar G4b 4 takt pneumatisch Injectieregeling 130kW 1400t/min 6 / verticaal in lijn 140mm 180mm 78bar 7bar 8,4m/sec 10297Nm 1100kg - 210gr gasolie en 5gr olie |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving Bediening |
Maybach Friedrichshafen. T1 65Km/h Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met meervoudig gesmeerde schrijven met droge plaatkoppeling, hydraulisch gestuurd. Rechtstreeks met flexibele Hardy schijven. In de versnellingsbak met conische tandwielen systeem Maybach valse as met drijfstang Handbediend via kabels |
|||
Remming - Automatische rem systeem Knorr. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden Verwarming - Met het koelwater van de Dieselmotor Verluchting - Met dakventilatoren Inzet - Op de lijnen Gent-Eeklo, Tielt en Antwerpen Opmerking - De 600.01 werd gesaboteerd in Luttre en buiten dienst gesteld in juni 1946 - De 600.03 werd vernield in Veurne eind mei 1940 en buiten dienst gesteld in juni 1948 - De 600.02 werd buiten dienst gesteld in maart 1955 na enkele jaren in de CW Haine-St-Pierre gestaan te hebben. |