Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagens van de NMBS
Type 552 (609) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Niet bewaard. |
||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1939 552.01 - 552.06 voorheen 609.01 - 609.06 6 1A'A1' 1e as:8t; 2e as:7,7t; 3e as:7,6t; 4e as:7,8t 21,5ton 31,1ton 21,1ton 0,4ton 9,6ton 1 ton 92kW (2,95kW/ton) 56km/h; 609.06: 65km/h met versnellingsbak Cotal 80m 400km 160liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
15985mm -mm 9884mm 1650mm 2250mm 965mm 3410mm 700mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Constructie Atelier Mechelen |
|||
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers | ||||
⇒ Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 77 43 120 |
Totaal 77 43 120 |
Max toegelaten 77 63 140 |
|
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers | ||||
⇒ Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 70 50 120 |
Totaal 70 50 120 |
Max toegelaten 70 50 120 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
SA Brossel Frères te Brussel 6D120B 4 takt mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo door injectieregeling door elektrische starter 127pk 1800t/min 6 / verticaal in lijn 120mm 150mm 118bar 7bar 9m/sec 568Nm 850kg elastisch aan het chassis van de kast |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving ⇒ Bediening |
SA Brossel Frères te Brussel - Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo. Direct Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak. door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen. Handbediend |
|||
Remming - Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming - Met het koelwater van de dieselmotor Verluchting - Door Schepens verluchters op het dak Opmerking - Op 15 mei 1941 werden de motorwagens vernummerd naar 552.01 - 522.06 en uitgerust met een gasgenerator. In augustus 1947 werden ze terug overgeschakeld op gasolie. |