Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Stoommotorwagen Type 501 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 02/1945. Niet bewaard. |
||
Motorwagen 501.01 |
||
Algemeenheden: | ||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Massa rijklaar Massa leeg+bevoorrading Massa/lopende meter Bagage Trekkracht Uurvermogen Beschikbaar vermogen Maximum snelheid |
1933 501.01 1 B'2' 54,57ton 43,69ton 2584kg/m 1200kg 0,5ton -kW 128kW met oververhitte stoom (2,35kW/ton) 70km/h |
|
Afmetingen: | ||
Totale lengte Lengte kast Breedte Hoogte dak Totale hoogte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen motordraaistel Afstand tussen de assen loopdraaistel Afstand draaistel-buffer voor Afstand draaistel-buffer achter Diameter drijfwielen Diameter loopwielen |
20904mm 18812mm 2895mm 3810mm 4095mm 15341mm 2362mm 2134mm 1168mm 1168mm 1054mm 851mm |
|
Kastgedeelte: | ||
Bouwer 2e klasse Zitplaatsen; Staanplaatsen 3e klasse Zitplaatsen; Staanplaatsen |
Birmingam Carriage & Wagon te Smethwick 21; 25 65; 25 |
|
Zuigers: | ||
Type Werkingsprincipe Cilinders Diameter Zuigerslag Type Toerental |
3 binnenliggend horizontaal verzadigde stoom 3 146mm 203mm Stephenson 600t/min |
|
Overbrenging | ||
Bouwer Werking |
- Met centrale valse as en stangen op de beide motorassen |
|
Ketel | ||
Bouwer Type Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte Keteldruk Aantal vlampijpen Lengte vlampijpen Diameter ketel onder/boven Verwarmingsoppervlak Totaal verwarmingsoppervlak Voorraad kolen Voorraad water Verbruik |
The Yorkshire Patend Steam Dwars geplaatst, vlampijptype -mm -mm 0,622m² 19,35bar 152 1250mm 990mm -m² 14,28m² 600kg 1200l 5,98kg/km |
|
Remming | ||
Compressor Debiet Automatische rem Rechtstreekse rem Remming door middel van |
- - Tegenstoom Schroefrem Remblokken op de wielbanden |
|
Inzet - Vanaf 1933 tussen Verviers en Pepinster en Spa Opmerking - 501.01 werd beschadigd tijdens een bombardement te Luik. Hij werd buiten dienst gesteld in februari 1945 |