Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselmechanische motorwagen

Type 606 ⇒ Type 607

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 12/1962.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 606.01


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1936
606.01 op 10/1955 vernummerd naar 607.01
1
B'2'
-
36,6ton
38,2ton
43,8ton
48,6ton
235kW (4,85kW/ton)
85km/h
75m
750km
650liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
23400mm
23000mm
2915mm
15300mm
motordraaistel: 3550mm; loopdraaistel: 2350mm
motordraaistel: 2275mm; loopdraaistel: 2875mm
1065mm
4057mm
970mm
Kastgedeelte:
Bouwer Usine Braine le Comte
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
20
10
30
3e klasse
50
50
100
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Verbruik bij vollast (pk/h)
SEM Gent
8K73
4 takt
Mechanische met voorverbrandingskamer type Ganz-Jendrassik.
Door injectieregeling
Door 2 elektrische starters
235kW
1330t/min
8 / verticaal in lijn
170 mm
220 mm
150bar
5,9 Kg/cm²
9,2 m/sec
188 Nm
3400 kg
-
185gr gasolie; 5gr olie
Overbrenging  
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
SLM Winterthur
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen hydraulisch gestuurd
rechtstreeks met Hardyschijven
met rechte glijdende tandwielen
cardanas met conische tandwielen
Elektropneumatisch
Remming
- Automatische Westinghouserem met remkraan WS 4, gevoed door een Westinghouse compressor met een debiet van 800l/min.
- Remming d.m.v. gietijzeren remblokken op de wielbanden
- De rangeerrem is een schroefrem
Verwarming
- Autonome Ideal Classic verwarming met warm water.
Verluchting
- Met anemostaten Schepens op het dak
Inzet
- Brussel Luxemburg en Ottignies
Opmerking
- Na aanhoudende ophangingsproblemen in reserve gehouden en hernummerd naar 607.01 in oktober 1953.
- Alhoewel voorzien van een nieuwe motor in 1958 kreeg ze geen diensten meer.
- Ze werd buiten dienst gesteld in december 1962.