Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagen Type 606 ⇒ Type 607 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 12/1962. Niet bewaard. |
||
Motorwagen 606.01 |
|||
Algemeenheden: | |||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Maximale massa Uurvermogen Maximum snelheid Minimum bochtstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1936 606.01 op 10/1955 vernummerd naar 607.01 1 B'2' - 36,6ton 38,2ton 43,8ton 48,6ton 235kW (4,85kW/ton) 85km/h 75m 750km 650liter |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Lengte kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
23400mm 23000mm 2915mm 15300mm motordraaistel: 3550mm; loopdraaistel: 2350mm motordraaistel: 2275mm; loopdraaistel: 2875mm 1065mm 4057mm 970mm |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer | Usine Braine le Comte | ||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 20 10 30 |
3e klasse 50 50 100 |
|
Dieselmotor: | |||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor Verbruik bij vollast (pk/h) |
SEM Gent 8K73 4 takt Mechanische met voorverbrandingskamer type Ganz-Jendrassik. Door injectieregeling Door 2 elektrische starters 235kW 1330t/min 8 / verticaal in lijn 170 mm 220 mm 150bar 5,9 Kg/cm² 9,2 m/sec 188 Nm 3400 kg - 185gr gasolie; 5gr olie |
||
Overbrenging | |||
Bouwer Type Werking Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving Bediening |
SLM Winterthur - Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen hydraulisch gestuurd rechtstreeks met Hardyschijven met rechte glijdende tandwielen cardanas met conische tandwielen Elektropneumatisch |
||
Remming - Automatische Westinghouserem met remkraan WS 4, gevoed door een Westinghouse compressor met een debiet van 800l/min. - Remming d.m.v. gietijzeren remblokken op de wielbanden - De rangeerrem is een schroefrem Verwarming - Autonome Ideal Classic verwarming met warm water. Verluchting - Met anemostaten Schepens op het dak Inzet - Brussel Luxemburg en Ottignies Opmerking - Na aanhoudende ophangingsproblemen in reserve gehouden en hernummerd naar 607.01 in oktober 1953. - Alhoewel voorzien van een nieuwe motor in 1958 kreeg ze geen diensten meer. - Ze werd buiten dienst gesteld in december 1962. |