Motorwagens van de Belgische spoorwegen Stoommotorwagen

Type 500
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 06/1946.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 500.01 (S.1)



Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering voor 1933
Nummering na 1933
Effectief
Asindeling*
Massa rijklaar
Massa leeg+bevoorrading
Aslast
Massa/lopende meter
Trekkracht
Uurvermogen
Beschikbaar vermogen
Maximum snelheid
1930
S1 - S3
500.01 - 500.03
3
1A'2'
42,31ton
34,15ton
1e as:12,2ton; 2e as:12t; 3e as:9,11t; 4e as:9t
2215kg/m
-
75kW met oververhitte stoom
50kW (1,84kW/ton);
80km/h
*Asindeling 1A'2' = Bogie met loop as en aangedreven as en bogie met 2 loop assen
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Hoogte vloer
Totale hoogte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen motordraaistel
Afstand tussen de assen loopdraaistel
Afstand draaistel-buffer voor
Afstand draaistel-buffer achter
Diameter drijfwielen
19100mm
17982mm
3086mm
1100mm
4050mm
12370mm
2153mm
1981mm
1844mm
1702mm
940mm
Kastgedeelte:
Bouwer
Zitplaatsen; Staanplaatsen 2e klasse
Zitplaatsen; Staanplaatsen 3e klasse
Sentinel (Engeland)
16; 15
46; 25
Motor:
Bouwer
Type
Werkingsprincipe
Omwentelingssnelheid
Inspuitdruk
Cilinders
Borging/Zuigerslag
Gewicht
Verbruik
Sentinel (Engeland)
Field
enkelwerkend
500 tr/min
21bar
6 horizontale cilinders van 3 paren
152mm/178mm
2,270ton
5,89kg per km
Overbrenging
Bouwer
Werking
Sentinel (Engeland)
Rechtstreeks met cardanas
Ketel
Type
Roosterdiameter
Roosteroppervlakte
Keteldruk
Verwarmingsoppervlak
Oververhittingsoppervlakte
Voorraad kolen
Voorraad water
Verticaal / veldpijpen
385mm
0,465m²
21bar
6,85m²
0,90m²
1700kg
2000l
Remming
Compressor
Debiet
Automatische rem
Rechtstreekse rem
Remming door middel van
Westinghouse
500l/min
---
Remkraan Westinghouse
Remblokken op de wielbanden
Inzet
- Tussen Luik en Visé en op de lijnen van Verviers en de Ourthe
Opmerking
- Bij het bombardement van de CW Mechelen op 19 april 1944 werden de 500.01 en de 500.02 vernield.
- De Duitsers stalen de 500.03 bij hun terugtrekking. Eind oktober 1945 kwam de MW defect terug. Hij werd in juni 1946 buiten dienst gesteld.