| Motorwagens van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Stoommotorwagen Type 500 |
| Rollend materiaal | ||
| Niet meer in dienst sinds 06/1946. Niet bewaard. |
||
![]() |
Motorwagen 500.01 (S.1)![]() ![]() |
|
| Algemeenheden: | ||
| Bouwjaar Nummering voor 1933 Nummering na 1933 Effectief Asindeling* Massa rijklaar Massa leeg+bevoorrading Aslast Massa/lopende meter Trekkracht Uurvermogen Beschikbaar vermogen Maximum snelheid |
1930 S1 - S3 500.01 - 500.03 3 1A'2' 42,31ton 34,15ton 1e as:12,2ton; 2e as:12t; 3e as:9,11t; 4e as:9t 2215kg/m - 75kW met oververhitte stoom 50kW (1,84kW/ton); 80km/h |
|
| *Asindeling 1A'2' = Bogie met loop as en aangedreven as en bogie met 2 loop assen | ||
| Afmetingen: | ||
| Totale lengte Lengte kast Breedte Hoogte vloer Totale hoogte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen motordraaistel Afstand tussen de assen loopdraaistel Afstand draaistel-buffer voor Afstand draaistel-buffer achter Diameter drijfwielen |
19100mm 17982mm 3086mm 1100mm 4050mm 12370mm 2153mm 1981mm 1844mm 1702mm 940mm |
|
| Kastgedeelte: | ||
| Bouwer Zitplaatsen; Staanplaatsen 2e klasse Zitplaatsen; Staanplaatsen 3e klasse |
Sentinel (Engeland) 16; 15 46; 25 |
|
| Motor: | ||
| Bouwer Type Werkingsprincipe Omwentelingssnelheid Inspuitdruk Cilinders Borging/Zuigerslag Gewicht Verbruik |
Sentinel (Engeland) Field enkelwerkend 500 tr/min 21bar 6 horizontale cilinders van 3 paren 152mm/178mm 2,270ton 5,89kg per km |
|
| Overbrenging | ||
| Bouwer Werking |
Sentinel (Engeland) Rechtstreeks met cardanas |
|
| Ketel | ||
| Type Roosterdiameter Roosteroppervlakte Keteldruk Verwarmingsoppervlak Oververhittingsoppervlakte Voorraad kolen Voorraad water |
Verticaal / veldpijpen 385mm 0,465m² 21bar 6,85m² 0,90m² 1700kg 2000l |
|
| Remming | ||
| Compressor Debiet Automatische rem Rechtstreekse rem Remming door middel van |
Westinghouse 500l/min --- Remkraan Westinghouse Remblokken op de wielbanden |
|
| Inzet - Tussen Luik en Visé en op de lijnen van Verviers en de Ourthe Opmerking - Bij het bombardement van de CW Mechelen op 19 april 1944 werden de 500.01 en de 500.02 vernield. - De Duitsers stalen de 500.03 bij hun terugtrekking. Eind oktober 1945 kwam de MW defect terug. Hij werd in juni 1946 buiten dienst gesteld. |
||