Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 03, types 80-82-83 en 80m 'Break' |
Rollend materiaal | ||
Medio 2022 zijn er nog 139 motorrijtuigen in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2034 | ||
Algemeen | De MR80 was origineel tweeledig. Het middenrijtuig werd later bijgevoegd.![]() De 414 te Merelbeke - 2014 ![]() De gemoderniseerde 380 te Saint-Ghislain - 2010 ![]() |
|||||
Bouwjaar tweeledig Bouwjaar tussenrijtuig |
1991 - 1993 |
1980 - |
1982 - |
1983 - |
||
Type Nummering |
MR 80 301 - 335 |
MR 82 336 - 370 |
MR 83 371 - 440 |
Totaal | ||
Effectief | 35 | 35 | 70 | 140 | ||
As indeling, kast : |
bij constructie 1980 - 1983 met middenrijtuig 1991 |
Bo'Bo'+2'2' - tweeledig Bo'Bo'+2'2'+2'2' - drieledig |
||||
Totale lengte | bij constructie 1980 - 1983 met middenrijtuig 1991 |
50150mm 76160mm |
||||
Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum boogstraal Massa |
25075mm Bx en ABDx rijtuig ; 24950mm B middenrijtuig 2900mm 18200mm Bx en ABDx rijtuig ; 18110mm B middenrijtuig 2800mm Bx en ABDx rijtuig ; 2560mm B middenrijtuig 3625mm 4190mm 4392mm motorwielen : 1010mm ; loopwielen : 950mm 1400kW ; Specifiek : 7,9kW/t 160km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 54cm/sec² 450kg beladen : 125m; ledig : 90m ledig : 152ton; beladen : 177ton |
|||||
Mechanisch Gedeelte | ||||||
Bouwers Construction Ferroviares et Metallique Tussenrijtuig : BN, Bombardier Bekleding : CW Mechelen |
||||||
Aantal plaatsen tweeledig A B Staanplaatsen |
Bx 0 99 30 |
ABDx 32 40 24 |
Totaal 32 139 54 |
|||
Totaal | 129 | 96 | 225 | |||
Aantal plaatsen drieledig A B Staanplaatsen |
Bx 0 99 30 |
B 0 83 30 |
ABDx 32 40 24 |
Totaal 32 222 84 |
||
Totaal | 129 | 113 | 96 | 338 | ||
Aantal plaatsen drieledig gemoderniseerd A B Staanplaatsen |
Bx 0 - - |
B 0 - - |
ABDx 32 - 24 |
Totaal 32 216 94 |
||
Totaal | 342 | |||||
Remming - Automatische rem, geregeld door EP centrale, die zelf vanuit de stuurposten elektrisch bedient wordt. - Pneumatische rem, gecombineerd met recuperatierem op tractievoertuig. Remming door middel van: - Schijfremmen Koppeling - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Automatische (verwarmde) GF koppeling op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming door middel van pulserende lucht - Schuifraampjes - Enkel airco in de stuurposten na modernisatie |
||||||
Elektrisch Gedeelte | ||||||
Tractieuitrusting | ||||||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemer / Aantal |
ACEC Charleroi Twee hakkers met thyristoren, elektronisch gestuurd. Faiveley / 1 |
|||||
Tractiemotoren | ||||||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
AE231S, Zelfventilerend 4 350kW 310kW Volledig opgehangen op drie punten Rol en kogellagers Elastisch; type Secheron van BBC 3,173 (92/29) |
|||||
Hulptoestellen | ||||||
Motor-compressor | ||||||
Type motor Vermogen Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
AVK-GMR 180.5 B8 7,32kW 241VB 2 2 9bar 770l/min |
|||||
Statische omvormer in het ABDx rijtuig | ||||||
Ingangsspanning Vermogen Uitgangsspanningen ⇒ |
3kVDC 36kW 110VDC voor de batterij 2x30VDC voor de recuperatie rem |
|||||
Statische omvormer in het B rijtuig | ||||||
Ingangsspanning Vermogen Uitgangsspanningen |
3kVDC 3kW 110VDC voor de batterij en 220VAC/50Hz |
|||||
Batterijen | ||||||
ABDx rijtuig Type Aantal Vermogen/Spanning Middenrijtuig Type Aantal Vermogen/Spanning |
< Cadmium-Nikkel 75 140Ah/110V; 220Ah in de gemoderniseerde < Cadmium-Nikkel 75 70Ah/110V |
|||||
Opmerkingen - De bijnaam Break voor dit motorrijtuig werd niet toevallig gekozen. Men wou namelijk voor de nieuwe generatie motorstellen volledig 'breken' met het verleden wat betreft comfort en gebruiksgemak. - Het gebruiksgemak lag vooral in de nieuwe volautomatische koppeling tussen de motorstellen waarbij de bestuurder volledig autonoom en zonder tussenkomst van een rangeerder zijn motorrijtuigen zelf kon koppelen of ontkoppelen. - Deze koppeling, een GF-koppeling, zorgt voor de mechanische, pneumatische en elektrische verbinding tussen de motorstellen en is genoemd naar zijn fabrikant. Deze werd overgenomen in 1998 door Schwab Verkehrstechnik AG, dat ondertussen in handen is van Faiveley Transport. - Ondertussen bestaan er wel reeds koppelstukken die de verscheidene oude en nieuwe motorstellen enkel mechanisch kunnen koppelen in geval van nood... |