Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 08, types 75-76-77 en 75m | |
Rollend materiaal | ||
Medio 2023 zijn er nog 41 in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2032 | ||
Algemeen | MR75 in originele kleurstelling - Antwerpen centraal 811 met nieuwe frontlichten en verwijderde bestuurders-nooddeur - Schaarbeek 2013 824 met originele frontlichten en nooddeur voor de bestuurder - Gent St.-Pieters De gemoderniseerde 843 te Mechelen - 2015 |
||||||
Bouwjaar Type Nummering |
1975 MR75 801 - 820 |
1976 MR76 821 - 832 |
1977 MR77 833 - 844 |
Totaal | |||
Effectief | 20 | 11 | 11 | 42 | |||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum boogstraal Massa |
2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2', 4 ledig 99028mm 24750mm ADx en Bx rijtuig ; 23690mm B middenrijtuigen ....mm 13700mm bij alle rijtuigen 2500mm ADx en Bx rijtuig ; 2670mm B middenrijtuigen 4505mm 3945mm 4392mm 1010mm 1535kW ; Specifiek : 5,97kW/t 140km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 47cm/sec² 451kg 125m ledig : 220ton; beladen : 257ton |
||||||
Mechanisch Gedeelte | |||||||
Bouwers La Brugeoise et Nivelles |
|||||||
Type | MR75 - 76 - 77 | ||||||
Aantal plaatsen A B Staanplaatsen |
ADx 56 0 20 |
B(panto) - 103 40 |
B - 103 40 |
Bx - 96 40 |
Totaal 56 302 140 |
||
Totaal | 76 | 143 | 143 | 136 | 498 | ||
Aantal plaatsen na modernisering A B Staanplaatsen |
ADx 56 - 20 |
B(panto) - 100 40 |
B - 113 40 |
Bx - 99 40 |
Totaal 56 312 140 |
||
Totaal | 76 | 140 | 153 | 139 | 508 | ||
Remming - Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5. - Schijfrem op bogie. Remming door middel van - Schijfremmen Koppeling - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming en schuifraampjes. - Airco voor de stuurposten na modernisatie |
|||||||
Elektrisch Gedeelte | |||||||
Tractieuitrusting | |||||||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers / aantal |
ACEC Charleroi Thyristoren, elektronisch bestuurd. Faiveley / 2 |
||||||
Tractiemotoren | |||||||
Type Aantal Eé;nuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 8 190kW 170kW Neusophanging Met rollagers Timken (cannon-box) Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,38 (71/21) |
||||||
Hulptoestellen | |||||||
Motor-compressor - Groep | |||||||
Type motor Vermogen Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
CT10 - 3kVDC 7,36kW 241VB 4 met enkel effect 2 9bar 770l/min |
||||||
Motor - alternator - gelijkrichtgroepen voor de modernisering | |||||||
Type Dubbelankermotor Spanning Vermogen Alternator Spanning Stroom Vermogen |
Krupp N23 3kVDC 25kW G23 3 fazig 66V 209A 23,8kVA |
||||||
Statische omvormer in het B rijtuig met panto na modernisering | |||||||
Ingangsspanning Uitgangsspanning ⇒ |
3/1,5kVDC 72VDC; 26kW 220VAC/50Hz; 18kW |
||||||
Statische omvormer in het B rijtuig zonder panto na modernisering | |||||||
Ingangsspanning Uitgangsspanning |
3/1,5kVDC 72VDC; 7,2kW |
||||||
Batterijen voor de modernisering | |||||||
Type Aantal Vermogen/Spanning |
Cadmium-Nikkel 60 175Ah/90V (SAFT) |
||||||
Batterijen in het B rijtuig met panto na modernisering | |||||||
Type Aantal Vermogen/Spanning |
Cadmium-Nikkel 72 270Ah/72V |
||||||
Opmerkingen - De modernisering bevat de installatie van nieuwe bekabeling, isolatie (inclusief verwijderen asbest), nieuwe ramen, nieuw interieur (wanden, plafond, bagagerekken, verlichting, moderne WC en SIV), nieuwe sturing buitendeuren, nieuwe stuurtafel en nieuwe elektrische laag- en hoogspanningsruimtes. - De vier bestaande WC’s worden vervangen door 2 moderne WC’s (zoals in M5/M6 rijtuigen). - Er komt een multifunctionele ruimte alsook 220V stopcontacten. - Voor personen met een beperkte mobiliteit is er een multifunctionele ruimte met automatische toegangsdeur voorzien en tevens een aangepaste WC-module. |