Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 05, type 70 (Airport City Express) |
Rollend materiaal | ||
Huidige status : Buiten dienst. Stel 600 is bewaard. |
||
Algemeen | Stel 851 'SABENA' te Schaarbeek![]() Stel 598 te Schaarbeek ![]() 600 te Merelbeke - 2015 ![]() |
|||
Bouwjaar Type Nummering Nummering daarna veranderd in Nummering na 1970 Nummering na 7/10/1980 Effectief |
1970 MR 70 222.001 ... 222.006 228.851 ... 228.856 851 - 856 595 - 600 6 |
|||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum boogstraal Massa - |
A1 1A+A1 1A, Tweeledig 46615mm 22970mm Bx ; 22849mm ADx 2940mm 16400mm 2500mm 3489,5mm Bx ; 3368,5mm ADx 3794mm 4392mm 1010mm 770kW; Specifiek : 6,06kW/t 140km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 46cm/sec² 360kg 125m ledig : 107,3ton; beladen : 130,3ton ledig : 103ton; beladen : 121ton |
|||
Mechanisch Gedeelte | ||||
Bouwers Bn te Brugge; Ragheno te Mechelen; Les Usines de Braine le Cte te Braine le Cte en de Ateliers Belges réunis. |
||||
Aantal plaatsen A B Staanplaatsen |
||||
Aantal plaatsen A B Staanplaatsen |
Bx - 74 40 |
ABDx 32 12 20 |
Totaal 32 86 60 |
|
Totaal | 114 | 64 | 178 | |
Remming - Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5. - Schijfrem op bogie. Remming door middel van: - Schijfremmen Koppeling: - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie: - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren met een vermogen van 56kW - Schuifraampjes |
||||
Elektrisch Gedeelte | ||||
Tractieuitrusting | ||||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers ⇒ |
ACEC Charleroi Nokkenas aangedreven door servomotoren L.S. Jeumont Heidmann ACEC / 2 - na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd. De Airport City Express stellen kregen Faiveley afnemers. |
|||
Tractiemotoren | ||||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 190kW 170kW Neusophanging Met rollagers Timken (cannon-box) Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,38 (71/21) |
|||
Hulptoestellen | ||||
Motor-compressor - Groep | ||||
Type motor Vermogen Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
CT10 - 3kVDC 7,36kW Westinghouse, 241VB 4 met enkel effect 2 9bar 770l/min |
|||
Alternator | ||||
Type Spanning Stroom Vermogen Snelheid |
HV5029-8,éénpolig 68V 54.5A 6,45kVA 1300tr/min |
|||
Gelijkrichter | Type Vermogen Spanning Stroom |
Graetz brug 6kW 85V 70,5A |
||
Accumulatorenbatterijen | Type Aantal Vermogen |
Lood 12 x 6V 160Ah |
||
Opmerkingen - Deze stellen werden geleverd aan de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. - De zes stellen waren voorzien van een grotere bagageruimte, meer eerste klasse zitplaatsen, andere zetelopstelling en tal van andere aanpassingen. - Ze reden diensten tussen Brussel en Zaventem, kregen de nummers 851-856 en een fraaie blauwe kleur met witte band en opschriften van hun eigenaar. - Pas toen de lijn Zaventem-Zaventem luchthaven in 1979 overging naar de NMBS werden ze NMBS eigendom en werden een jaar later vernummerd naar 595-600. |