Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 05, type 66 en 70JH | |
Rollend materiaal | ||
Medio 2023 zijn er nog 12 motorrijtuigen in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2023 | ||
Algemeen | 619 te Merelbeke - 2013 620 te Merelbeke 642 te Merelbeke - 2012 660 te Kortrijk - 1986 |
|||
Bouwjaar Type Nummering tot 1970 Nummering na 1970 |
1966 MR66 228.601 ... 228.640 601 - 640 |
1970 MR70JH 228.641 ... 228.664 641 - 664 |
Totaal | |
Effectief | 40 | 24 | 64 | |
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum boogstraal Massa MR66 Massa MR70JH |
A1 1A+A1 1A, Tweeledig 46615mm 22970mm Bx ; 22849mm ABDx 2940mm 16400mm 2500mm 3489,5mm Bx ; 3368,5mm ABDx 3794mm 4392mm 1010mm 770kW; Specifiek : 6,06kW/t 140km/h op vlakke baan tussen 0 en 50km/h : 46cm/sec² 360kg 125m ledig : 101ton; beladen : 124ton ledig : 104,3ton; beladen : 127,3ton |
|||
Mechanisch Gedeelte | ||||
Bouwers | ||||
601 - 614 : BN/ABR 615 - 626 : BN/Ragheno 627 - 630 : BN/Braine Le Comte 631 - 638 : BN/ABR 639 - 640 : BN/Braine Le Comte 641 - 664 : BN/ABR |
||||
Type | MR66 en MR70JH Origineel | |||
Aantal plaatsen 1e klasse niet rokers/rokers 2e klasse niet rokers/rokers Staanplaatsen |
Bx - 66/38 40 |
ABDx 20/8 48 36 |
Totaal 28 152 76 |
Totaal | 144 | 112 | 256 |
Type | MR66 en MR70JH na herklassering | |||
Aantal plaatsen 1e klasse niet rokers/rokers 2e klasse niet rokers/rokers Staanplaatsen |
Bx - 104 40 |
ABDx 28 48 36 |
Totaal 28 152 76 |
|
Totaal | 144 | 112 | 256 | |
Gemoderniseerd | ||||
Type | MR66 en MR70JH | |||
Aantal plaatsen 1e klasse 2e klasse Staanplaatsen |
Bx - 102 28 |
ABDx 20 58 14/13 |
Totaal 20 160 55 |
|
Totaal | 130 | 105 | 235 | |
Remming - Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5. - Schijfrem op bogie. Remming door middel van: - Schijfremmen Koppeling - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie: - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren met een vermogen van 56kW - Schuifraampjes |
||||
Elektrisch Gedeelte | ||||
Tractieuitrusting | ||||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers / Aantal ⇒ |
ACEC Charleroi Nokkenas aangedreven door servomotoren L.S. Jeumont Heidmann ACEC / 2 - na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd. De gemoderniseerde stellen kregen Faiveley afnemers. |
|||
Tractiemotoren | ||||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor ⇒ Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 190kW 170kW Neusophanging MR 601 - 630 : met gladde kussenblokken en smeerkussens. MR 631 - 664 : Met rollagers Timken (cannon-box) Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,38 (71/21) |
|||
Hulptoestellen | ||||
Motor-compressor - Groep | ||||
Type motor Vermogen Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
CT10 - 3kVDC 7,36kW Westinghouse, 241VB 4 met enkel effect 2 9bar 770l/min |
|||
Alternator | ||||
Type Spanning Stroom Vermogen Snelheid Vermogen |
HV5029-8,éénpolig 68V 54.5A 6,45kVA 1300tr/min 6,45kVA |
|||
Gelijkrichter | Type Vermogen Spanning Stroom |
Graetz brug 6kW 85V 70,5A |
||
Batterijen | Type Aantal Vermogen |
Lood 12 x 6V 160Ah |
||
Opmerking |