Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 00/3, type 62 - 63 en 65 | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2015. Niet bewaard gebleven. |
||
Algemeen | Stel 152 te Brussel Zuid Stel 191 te Merelbeke Stel 217 te Merelbeke - 2012 Stel 253 te Saint-Ghislain - 2010 |
||||
Bouwjaar Type Nummering tot 1970 Nummering na 1970 |
1962 MR 62 228.151...228.210 151 - 210 |
1963 MR 63 228.211... 228.250 211 - 250 |
1965 MR 65 228.251...228.270 251 - 270 |
Totaal | |
Effectief | 60 | 40 | 60 | 140 | |
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa MR66 |
A1 1A+A1 1A, Tweeledig 46615mm Bx : 22970; ABDx : 22849mm 2940mm 16400mm 2500mm Bx : 3489mm; ABDx : 3368,5mm 3794mm 4400mm gestreken 1010mm 735kW; Specifiek : 5,92kW/t 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 47cm/sec² 354kg 125m ledig : 101ton; beladen : 124ton |
||||
Mechanisch Gedeelte | |||||
Bouwers | |||||
Bn te Brugge:Bx rijtuig voor 151-185. ABR, Familleureux:ABDx rijtuig voor 151-167, en 186-190 (met Ateliers Braine le Comte en Ragheno.) Ragheno, Mechelen:ABDx rijtuig voor 168-177. Ateliers Germain, Monceau s/Sambre:ABDx rijtuig voor 178-185. Ateliers Braine le Comte: Bx rijtuig voor 186-190. CW Mechelen: ABDx en Bx rijtuig voor 191-210. |
|||||
Type | MR62 - 63 - 65 Origineel |
||||
Aantal plaatsen A rokers / niet rokers B rokers / niet rokers Staanplaatsen |
Bx - 66/38 40 |
ABDx 20/8 48 36 |
Totaal 28 152 76 |
||
Totaal | 144 | 112 | 256 | ||
Type | MR62 - 63 - 65 na herklassering | ||||
Aantal plaatsen A B Staanplaatsen |
Bx - 104 40 |
ABDx 28 48 36 |
Totaal 28 152 76 |
Totaal | 144 | 112 | 256 |
Remming - Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5. - Schijfrem op bogie. Remming door middel van: - Schijfremmen Koppeling - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren met een vermogen van 56kW - Schuifraampjes |
|||||
Elektrisch Gedeelte | |||||
Tractieuitrusting | |||||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers / Aantal |
ACEC Charleroi Nokkenas aangedreven door servomotoren L.S. Jeumont Heidmann ACEC / 2 - na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd. |
||||
Tractiemotoren | |||||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 185kW 155kW Neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen,éénzijdig 3,73 (56/15) |
||||
Hulptoestellen | |||||
Motor-compressor | |||||
Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC ACEC 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
||||
Ladingsgenerator batterij | |||||
Spanning Stroom |
100V 50A |
||||
Batterijen | |||||
Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
||||
Opmerkingen In 1968 ontving de 228.177 bij wijze van test een tractiesturing met thyristoren voor de oppuntstelling van de nieuwe motorstellen type 70TH (665 - 676) De uitrusting werd aangebracht achter de hoogspanningskabine in de tweede klasse afdeling. Hiervoor werd een verluchtingsluik in de zijwand aangebracht. In 1987 werd de 151 omgebouwd als prototype met een driefasige aandrijving. Ze verliet de CW Mechelen op 10/10/1987 en werd commercieel in dienst genomen op 10/11/1987 als 050. Ze ontving volledig nieuwe draaistellen met pneumatische ophanging en driefasige asynchrone motoren. De breedte van de draaistellen maakte het verwijderen van de onderste treeplanken noodzakelijk waardoor het stel enkel mocht rijden op lijnen met verhoogde perrons. Als slachtoffer van een brand in de elektrische installatie werd het op 1 december 1990 geschrapt en gesloopt in de CW Mechelen in juli 2000. Bij de motorstellen genummerd 251 - 270 waren de koplampen horizontaal geplaatst. Bij motorstel 261 werden ze bij een tussentijdse revisie in 1997 vervangen door verticale. |