| Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |  | Reeks 00, type 56 ("Budd') | 
| Rollend materiaal | ||
| Niet meer in dienst  sinds 2000. Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn...Niet bewaard. | ||
| Algemeen | Motorstel 150  Motorstel 130 te Schaarbeek  | ||
| Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering na 1970 Effectief bij levering | 1956 MR 56 228.129 - 228.150 129 - 150 22 | ||
| As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa | A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig 45280mm 22272mm 2955mm 15250mm 2500mm 3575mm 3804mm 4400mm gestreken 1010mm totaal : 735kW; Specifiek : 7,27kW/ton 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 48,5cm/sec² 332kg 125m ledig : 79,5ton; beladen : 101,5ton | ||
| Mechanisch Gedeelte | |||
| Bouwers | La Brugeoise, Nicaise et Delcuve | ||
| Type | MR56 - Bij levering | ||
| Aantal plaatsen Zitplaatsen Staanplaatsen | 1e klasse 28 18 | 2e klasse 143 50 | |
| Totaal | 46 | 193 | |
| Remming - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1 - Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Koppeling - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuifraampjes | |||
| Elektrisch Gedeelte | |||
| Tractieuitrusting | |||
| Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers / Aantal | ACEC Charleroi - SEM Gent Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH ACEC / 2 - Na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd. | ||
| Tractiemotoren | |||
| Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding | zelfventilerend 4 185kW 155kW neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,73 (56/15) | ||
| Hulptoestellen | |||
| Motor-compressor - Groep | |||
| Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet | 3kVDC ACEC 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min | ||
| Ladingsgenerator batterij | |||
| Spanning Stroom | 100V 50A | ||
| Batterijen | |||
| Type Aantal Vermogen | Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah | ||
| Opmerkingen -De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet : In 1998 aan LFI: 142, 144, 149 In 1998 aan SATTI: 133, 145, 148 In 1999 aan FAA: 129, 130, 132, 136, 139-141, 146, 147 en 150 In 2000 aan ADTranz: 134, 135, 137, 143 | |||