Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 00, type 54 | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1995. Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn en 1 stel is bewaard . |
||
Algemeen | MS 069 MS 128 te Jemelle 1954 MS 111 |
||
Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering na 1970 Effectief bij levering |
1954 MR 54 228.050 - 228.128 051 - 128 78 |
||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa |
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig 45280mm 22272mm 2955mm 15250mm 2500mm 3575mm 3790mm 4400mm gestreken 1010mm totaal : 735kW; Specifiek : 6,91kW/ton 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 53,5cm/sec² 351kg 125m ledig : 84ton; beladen : 106ton |
||
Mechanisch Gedeelte | |||
Bouwers | La Brugeoise, Ragheno - Germain et Familleureux | ||
Type | MR54 - Bij levering | Aantal plaatsen Zitplaatsen Staanplaatsen |
1e klasse | 2e klasse |
Totaal | |||
Type | MR54 - Na herklassering in 19xx | ||
Aantal plaatsen Zitplaatsen Staanplaatsen |
1e klasse 28 18 |
2e klasse 143 50 |
Totaal | 46 | 193 |
Remming - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1 - Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden. Koppeling: - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten. Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuiframen |
|||
Elektrisch Gedeelte | |||
Tractieuitrusting | |||
Bouwers Stroomafnemers / Aantal ⇒ Tractiesturing |
ACEC Charleroi - SEM Gent ACEC / 2 Bij enkele motorstellen werd de stroomafnemer kant bestuurder verwijderd. Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH |
||
Tractiemotoren | |||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 185kW 155kW neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,73 (56/15) |
||
Hulptoestellen | |||
Motor-compressor - Groep | |||
Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC Sebia 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
||
Ladingsgenerator batterij | |||
Spanning Stroom |
100V 50A |
||
Batterijen | |||
Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
||
Opmerkingen - De Cadmium-Nikkel batterijen werden progressief vervangen door Loodbatterijen 12x6V/160Ah of 12x6V/165Ah. - Vanaf 1988 werden er 15 stellen door de CW Mechelen omgebouwd tot poststellen ter vervanging van de oudere poststellen type MR35 Post. - Stel 106 werd na zijn afstelling in 1995 overgeplaatst naar de dienst infra, waar het werd omgebouwd als testtreinstel voor het TBL2 veiligheidssysteem. Na een incident werd het afgesteld en volledig gevandaliseerd te Kinkempois. - De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet : In 1992 : ACTM: 056, ,062, 064, 072; en 075 en 101 als onderdelenbank. In 1993 : SATTI: 058, 061, 099 en in 1996 : 073, 078, 083, 098. In 1996 : ATC: 077, 092, 095, 107 Bewaarde stellen tot op heden: - TSP : Stel 082 |