Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Reeks 00, type 50 |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1995. 1 Stel is bewaard. |
||
Algemeen | Motorstel 030![]() Stel 027 te Saint-Ghislain - 2010 ![]() |
||
Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering na 1953 Nummering na 1970 Effectief bij levering |
1950 MR 50 22 - 46 228.010 - 228.034 010 - 034 25 |
||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa |
A1-1A + A1-1A, Tweeledig 44402mm ABx : 21962mm; BDx : 21710mm 2955mm ABx : 15112mm; BDx : 14860mm 2550mm 3400mm 3930mm 4635mm gestreken 1010mm totaal : 735kW; Specifiek : 6,61kW/ton 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 57cm/sec² 306kg 125m ledig : 93ton; beladen : 117ton |
||
Mechanisch Gedeelte | |||
Bouwers | La Brugeoise - Nicaise et Delcuve | ||
Type | MR50 - Bij levering | ||
Aantal plaatsen B C Staanplaatsen |
CB - - - |
PWC - - - |
|
Totaal | |||
Type | MR50 - Na herklassering in 19xx | ||
Aantal plaatsen Zitplaatsen Staanplaatsen |
1e klasse 32 25 |
2e klasse 138 75 (105) |
|
Totaal | 57 | 213 (243) | |
Remming - Rechtstreekse rem met kraan W. - Autovariabele rem met centrifugaal regelaar. Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Koppeling - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuiframen |
|||
Elektrisch Gedeelte | |||
Tractieuitrusting | |||
Bouwers Stroomafnemers / Aantal Tractiesturing |
ACEC Charleroi - SEM Gent ACEC / 2 Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH |
||
Tractiemotoren | |||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 185kW 155kW neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 2,54 (61/24) |
||
Hulptoestellen | |||
Motor-compressor - Groep | |||
Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC ACEC 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
||
Ladingsgenerator batterij | |||
Spanning Stroom |
72/105V 55A |
||
Batterijen | |||
Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
||
Opmerkingen - Op 15 augustus 1974 ontspoorden de 012 en 021 nabij de brug bij Luttre-Pont-à-Celles. Beide stellen werden geschrapt, het BD-rijtuig van de 012 werd gebruikt bij herstel van de beschadigde 028, waarvan de BD gesloopt werd. Bizar genoeg was het juist deze 028 die het volgende slachtoffer werd, na op 18 maart 1983 in het station van Charleroi Sud uitgebrand te zijn. Begin jaren negentig begon de afvoer van deze stellen. In april 1995 werden de laatste stellen afgevoerd. Bewaarde stellen tot op heden: - TSP : Stel 27 wordt bewaard maar staat te koop... |