Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 00, type 35 | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1962. 1 Stel is deels bewaard gebleven. |
||
Algemeen | Motorstel 8 Motorstel 11 Motorstel 12 te Luik-Guillemins |
|||||
Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering 1935 Nummering na 1948 Nummering na 1950 Effectief bij levering |
1935 MR 35 1 - 12 mC: 7301-12; mCD: 7713-24; Be: 8201-12; BCe: 8513-24; Ce: 8325-40 mC: 213.001-012; mCD: 217.001-012; Be: 212.001-012; BCe: 215.001-012 Ce: 213.201-216 (16 tussenrijtuigen) 12 |
|||||
Legende mC = motorrijtuig derde klasse mCD = motorrijtuig derde klasse met bagageafdelingen Be = tussenrijtuig tweede klasse BCe = tussenrijtuig tweede en derde klasse Ce = tussenrijtuig derde klasse Bo'Bo' = Bogie of draaistel waarvan elke as een aandrijfmotor heeft ook motordraaistel genoemd. 2'2' = Bogie of draaistel zonder motoren ook loopdraaistel genoemd. |
||||||
As indeling, kast Totale lengte 4-delig Totale lengte 6-delig Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa 4-delig Massa 6-delig |
Bo'Bo'+2'2'+2'2'(+2'2'+2'2')+Bo'Bo', Vierledig (Zesledig met tussenrijtuigen) 91050mm (mC-Be-BCe-mCD) 135720mm (mC-Ce-Ce-Be-BCe-mCD) mC en mCD: 22160mm; Be en BCe: 22000mm; Ce: 21655mm 2973mm mC en mCD: 14850mm; Be en BCe: 15000mm; Ce: 15155mm mC en mCD: 2850mm; Be en BCe: 2500mm 3810mm 3880mm 4555mm mC en mCD: 1118mm; Be en BCe: 1010mm totaal: 735kW; Specifiek: -pk/ton 120km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 51cm/sec² -kg 75m ledig : 242ton; beladen : 274ton ledig : 332ton; beladen : 388ton |
|||||
Mechanisch Gedeelte | ||||||
Bouwers | Ateliers Métallurgique de Nivelles - Ateliers de la Dyle | |||||
Aantal plaatsen B C Staanplaatsen |
mC - 100 30 |
mCD - 85 30 |
Be 76 - 30 |
BCe 40 53 30 |
Ce - 102 30 |
|
Totaal | 130 | 115 | 116 | 123 | 132 | |
Remming - Rechtstreekse rem met kraan Westinghouse - Autovariabele rem met centrifugaal regelaar. Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Koppeling: - Schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuiframen |
||||||
Elektrisch Gedeelte | ||||||
Tractieuitrusting | ||||||
Bouwers Stroomafnemers / aantal Tractiesturing |
ACEC Charleroi - SEM Gent ACEC / 4 Individuele elektropneumatische contactoren |
|||||
Tractiemotoren | ||||||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 8 122kW 155kW Neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 2,54 (61/24) |
|||||
Hulptoestellen | ||||||
Motor-compressor - Groep | ||||||
Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC ACEC 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
|||||
Ladingsgenerator batterij | ||||||
Spanning Stroom |
72/105V 55A |
|||||
Batterijen | ||||||
Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
|||||
Interieur van het mCD rijtuig 12 |
Het mCD rijtuig 12 in het TrainWorld museum van NMBS |
|||||
Opmerkingen - Acht stellen werden omgebouwd tot tweeledige poststellen, waarvan 1 exemplaar bewaard is gebleven. Bewaarde stellen tot op heden: - NMBS : stel 12 is deels bewaard gebleven |