Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

HLF 

Menu - Rollend materiaal
Gedeclasseerde stoomlocomotieven gebruikt als vaste of mobiele stoomgeneratoren tussen 1945 en 1967
 

Nummer Nr. Generator Bestemming
1.003 Geen FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid
1.005 Geen FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid
1.006 Geen FM 1962 - Stoomgenerator in CW Mechelen
1.012 Geen FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid
1.026 Geen FM 1962 - Vaste ketel te CW Mechelen
8.004 Geen  
8.041 Geen  
18.006 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
18.008 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
18.031 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
18.036 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
18.043 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
18.047 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
18.051 A 621/47 Mobiele stoomgenerator van oktober 1942 tot September 1955. Staat momenteel opgesteld in het museum van Train World.
18.059 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
18.066 A 620/4  
18.078 A 511/323 FHS 1948 - Vaste stoomgenerator
19.001 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
19.003 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
20.010 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
22.029 Geen  
26.056 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
29.010 A 621/186 II FC 1966, NK 1968-70, GT 1970-72, NK 1973, LNC 1980 - daarna als schroot verkocht.
29.022 A 621/203 FSR 1966-80 - daarna als schroot verkocht.
29.030 A 621/187 NK 1966-67.
29.040 A 621/197 FMS 1965, FBM 1966-67.
29.083 A 621/186 FKR 1963-64.
29.092 A 621/181 FBM 1963-64 - verschroot in 1966.
29.096 A 621/205 GT 1967, FTY 1967-71, NK 1974, FKR 1977, FTY 1978-80.
29.112 Geen FSR 1963-64 - daarna verschroot.
29.136 A 621/181 II FBM 1966-76, FTY 1977-80 - daarna buiten dienst gesteld.
29.152 A 621/195 II FBM 1966-70, FKR 1971, NK 1973-76, FTY 1977-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat.
29.160 A 621/196 FTY 1965-67 - daarna verdwenen.
29.164 A 621/204 FC 1972-73, FSR 1975, GT 1978-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat.
29.177 A 621/183 FSR 1967-70 - verschroot.
29.190 A 621/188 FSR 1964-73 - verschroot.
29.217 A 621/182 FSR 1964-70, zonder tender 1971-72 - daarna verschroot.
29.221 A 621/200 FTY 1968, NK 1969-70, FSR 1971-80 - als schroot verkocht.
Omdat ze in Salzinnes de schuilplaatsen van de HL 29.156 en 29.221 hadden verwisseld, veroorzaakte deze slechte
identificatie een misverstand tijdens de verkoop.
29.225 A 621/201 FC 1966-73, FTY 1977-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat.
29.230 A 621/184 1963 - daarna verschroot.
29.233 A 621/185 FSR 1964-73.
29.238 A 621/187 II NK 1968-76, FTY 1977-80 - daarna buiten dienst gesteld.
29.245 A 621/184 II FMS 1965, FGH 1968-69, FTY 1970-80 - daarna buiten dienst gesteld.
29.251 A 621/195 FBM 1965-66 - daarna geschrapt.
29.263 A 621/199 Omgevormd tot mobiele stoomgenerator in augustus 1967, NK 1968 - daarna verdwenen.
29.267 A 621/197 II FBM 1967-71, FC 1973, LNC 1974-80 - daarna bewaard in goede staat.
29.270 A 621/196 II FTY 1967-71, NK 1972-76.
29.279 A 621/202 FSR 1966-80, daarna geparkeerd als reserve in goede staat als voorverwarming in Leuven tot begin 1981.
Tot na 2000 te Leuven naast de museumbewaarplaats - gesloopt
31.126 A 621/163  
38.123 A 621/157  
38.144 A 621/156  
41.014 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
41.067 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
41.081 A 621/166  
41.195 A 621/154 Bewaard gebleven. Staat momenteel bij Stoomtrein Maldegem-Eeklo.
44.013 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.018 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.022 A 621/11  
44.024 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.025 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.029 A 621/100 ⇒ A621/137 FSR 1947 als A 621/100 - afbraak in januari 1957
44.039 A 621/129  
44.043 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.058 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.066 A 621/101 LML 1945 als A621/101 - afbraak in januari 1957
44.076 A 621/141  
44.080 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.089 A 511/324  
44.094 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.111 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.114 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.129 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.131 A 621/102 FDM 1948 als A 621/102 nadat hij sinds 30/07/1946 buiten dienst stond. Afbraak na de winter van 1953.
44.146 A 621/136  
44.151 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.156 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.155 A 621/99 LML 1948 als A 621/99 - afbraak in 01/1957
44.161 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.167 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.168 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.172 Geen FTL 15/10/1946 - buiten dienst vanaf 04/1949
44.183 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.186 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.196 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.200 A 621/115 ⇒ A621/135  
44.211 A 621/137 II  
44.225 A 621/103

LML 1919 als A 621/103 - buiten dienst vanaf 01/1957
Deze stoomgenerator werd hersteld en initieel toegewezen aan de stelplaats van Luik voor het voorverwarmen
van de rijtuigstammen te Guillemins tijden de winters van 1959-60, daarna werd deze toegewezen aan de stelplaatsen
van Kinkempois en Hasselt. Na zijn buitendienststelling werd hij weliswaar onvolledig bewaard te Leuven voor het latere treinmuseum.
Staat momenteel bewaard in de museumbewaarplaats te Steenbrugge.

44.226 Vernield tijdens de oorlog  
44.230 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.245 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. FTL 12/10/1946 - buiten dienst vanaf 04/1949
44.249 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.279 A 621/104 FSR 1949 als A 621/104 - afbraak na de winter van 1953
44.285 A 621/98 LHY 1949 als A 621/98 - afbraak na de winter van 1953
44.288 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.289 A 621/134  
44.291 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.299 A 621/139  
44.301 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
44.307 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.313 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.317 werd niet echt gebruikt als HLF (afgewezen bij receptie);  
44.319 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.322 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
44.323 Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd  
48.015 Geen  
69.011 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
69.012 Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur.  
72.001 Geen  
77.001 Geen  
83.001 Werd gebruikt als generator voor hun terugkeer naar de D.B.  
83.002 Werd gebruikt als generator voor hun terugkeer naar de D.B.  
    FBM (Brussel Centraal), voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Forest Cars en de Expo groep.
FC (Kortrijk) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
FGH (Saint-Ghislain)voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
FKR (Merelbeke) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Gent Sint Pieters.
FMS (Bergen) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
FSR (Schaarbeek) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
FTY (Doornik) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
FTL (Tienen) voor de onderhoudspost van de rijtuigen tijdens de winters van 1946-1948
GT (Haine-Saint-Pierre) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
LHY (Hoei) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
LML (Mol) voor de onderhoudspost van de rijtuigen.
LNC (Monceau) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Charleroi-Sud en Chatelineau.
NK (Kinkempois) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Li├Ęge-Vivegnis, Angleur en Voroux.
Opmerkingen:

De nummering van de mobiele stoomgeneratoren werd vanaf 1951 al dan niet toegewezen.
De ketels bleven op het chassis staan, echter het drijfwerk en de drijfstangen werden verwijderd. Ze waren ook steeds tenderloos.
De vuurkist werd tevens ontdaan van alle onderdelen die niet noodzakelijk waren voor hun nieuwe functie.

Tijdens de tweede wereldoorlog werden verscheidene locomotieven uit het effectief regelmatig gebruikt als mobiele stoomgenerator waarvan in het bijzonder locomotief 7322 van Brussel-Centraal in 1941,
voordat deze in bruikleen werd gegeven aan de DR, alsook locomotief 4582 in 1943-1944.

In 1960 werd eveneens besloten om tender 13.332 die van locomotief 47.077 kwam en in zeer goede staat was te bewaren voor het museum, echter in 1969 werd dit plan afgevoerd.

De verwarming met mobiele stoomgeneratoren eindige in Schaarbeek in 1973, echter wegens de oliecrisis na men deze terug in gebruikt in de loop van de winters van 1974 en 1975.
Toen men dit verwarmingssysteem buiten dienst steld bevonden de meeste mobiele stoomgeneratoren zich te Doornik. Op 15 januari 1981 bracht met zes stoomgeneratoren over naar Marchienne-Zone,
namelijk de A621/181 II, A621/184 II, A621/187 II, A621/187 II, A621/195 II, A621/201 en de A621/205.