Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
HLF |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Gedeclasseerde stoomlocomotieven gebruikt als vaste of mobiele stoomgeneratoren tussen 1945 en 1967 | ||
Nummer | Nr. Generator | Bestemming |
1.003 | Geen | FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid |
1.005 | Geen | FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid |
1.006 | Geen | FM 1962 - Stoomgenerator in CW Mechelen |
1.012 | Geen | FBMZ 1962 - Vaste ketel te Brussel Zuid |
1.026 | Geen | FM 1962 - Vaste ketel te CW Mechelen |
8.004 | Geen | |
8.041 | Geen | |
18.006 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
18.008 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
18.031 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
18.036 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
18.043 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
18.047 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
18.051 | A 621/47 | Mobiele stoomgenerator van oktober 1942 tot September 1955. Staat momenteel opgesteld in het museum van Train World. |
18.059 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
18.066 | A 620/4 | |
18.078 | A 511/323 | FHS 1948 - Vaste stoomgenerator |
19.001 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
19.003 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
20.010 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
22.029 | Geen | |
26.056 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
29.010 | A 621/186 II | FC 1966, NK 1968-70, GT 1970-72, NK 1973, LNC 1980 - daarna als schroot verkocht. |
29.022 | A 621/203 | FSR 1966-80 - daarna als schroot verkocht. |
29.030 | A 621/187 | NK 1966-67. |
29.040 | A 621/197 | FMS 1965, FBM 1966-67. |
29.083 | A 621/186 | FKR 1963-64. |
29.092 | A 621/181 | FBM 1963-64 - verschroot in 1966. |
29.096 | A 621/205 | GT 1967, FTY 1967-71, NK 1974, FKR 1977, FTY 1978-80. |
29.112 | Geen | FSR 1963-64 - daarna verschroot. |
29.136 | A 621/181 II | FBM 1966-76, FTY 1977-80 - daarna buiten dienst gesteld. |
29.152 | A 621/195 II | FBM 1966-70, FKR 1971, NK 1973-76, FTY 1977-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat. |
29.160 | A 621/196 | FTY 1965-67 - daarna verdwenen. |
29.164 | A 621/204 | FC 1972-73, FSR 1975, GT 1978-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat. |
29.177 | A 621/183 | FSR 1967-70 - verschroot. |
29.190 | A 621/188 | FSR 1964-73 - verschroot. |
29.217 | A 621/182 | FSR 1964-70, zonder tender 1971-72 - daarna verschroot. |
29.221 | A 621/200 | FTY 1968, NK 1969-70, FSR 1971-80 - als schroot verkocht. Omdat ze in Salzinnes de schuilplaatsen van de HL 29.156 en 29.221 hadden verwisseld, veroorzaakte deze slechte identificatie een misverstand tijdens de verkoop. |
29.225 | A 621/201 | FC 1966-73, FTY 1977-80 - daarna geparkeerd als reserve in goede staat. |
29.230 | A 621/184 | 1963 - daarna verschroot. |
29.233 | A 621/185 | FSR 1964-73. |
29.238 | A 621/187 II | NK 1968-76, FTY 1977-80 - daarna buiten dienst gesteld. |
29.245 | A 621/184 II | FMS 1965, FGH 1968-69, FTY 1970-80 - daarna buiten dienst gesteld. |
29.251 | A 621/195 | FBM 1965-66 - daarna geschrapt. |
29.263 | A 621/199 | Omgevormd tot mobiele stoomgenerator in augustus 1967, NK 1968 - daarna verdwenen. |
29.267 | A 621/197 II | FBM 1967-71, FC 1973, LNC 1974-80 - daarna bewaard in goede staat. |
29.270 | A 621/196 II | FTY 1967-71, NK 1972-76. |
29.279 | A 621/202 | FSR 1966-80, daarna geparkeerd als reserve in goede staat als voorverwarming in Leuven tot begin 1981. Tot na 2000 te Leuven naast de museumbewaarplaats - gesloopt |
31.126 | A 621/163 | |
38.123 | A 621/157 | |
38.144 | A 621/156 | |
41.014 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
41.067 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
41.081 | A 621/166 | |
41.195 | A 621/154 | Bewaard gebleven. Staat momenteel bij Stoomtrein Maldegem-Eeklo. |
44.013 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.018 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.022 | A 621/11 | |
44.024 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.025 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.029 | A 621/100 ⇒ A621/137 | FSR 1947 als A 621/100 - afbraak in januari 1957 |
44.039 | A 621/129 | |
44.043 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.058 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.066 | A 621/101 | LML 1945 als A621/101 - afbraak in januari 1957 |
44.076 | A 621/141 | |
44.080 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.089 | A 511/324 | |
44.094 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.111 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.114 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.129 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.131 | A 621/102 | FDM 1948 als A 621/102 nadat hij sinds 30/07/1946 buiten dienst stond. Afbraak na de winter van 1953. |
44.146 | A 621/136 | |
44.151 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.156 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.155 | A 621/99 | LML 1948 als A 621/99 - afbraak in 01/1957 |
44.161 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.167 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.168 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.172 | Geen | FTL 15/10/1946 - buiten dienst vanaf 04/1949 |
44.183 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.186 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.196 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.200 | A 621/115 ⇒ A621/135 | |
44.211 | A 621/137 II | |
44.225 | A 621/103 | LML 1919 als A 621/103 - buiten dienst vanaf 01/1957 |
44.226 | Vernield tijdens de oorlog | |
44.230 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.245 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | FTL 12/10/1946 - buiten dienst vanaf 04/1949 |
44.249 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.279 | A 621/104 | FSR 1949 als A 621/104 - afbraak na de winter van 1953 |
44.285 | A 621/98 | LHY 1949 als A 621/98 - afbraak na de winter van 1953 |
44.288 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.289 | A 621/134 | |
44.291 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.299 | A 621/139 | |
44.301 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
44.307 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.313 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.317 | werd niet echt gebruikt als HLF (afgewezen bij receptie); | |
44.319 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.322 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
44.323 | Effectief gebruik als mobiele stoomgenerator onbevestigd | |
48.015 | Geen | |
69.011 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
69.012 | Nummer onbestaand of niet aangebracht op de rookkastdeur. | |
72.001 | Geen | |
77.001 | Geen | |
83.001 | Werd gebruikt als generator voor hun terugkeer naar de D.B. | |
83.002 | Werd gebruikt als generator voor hun terugkeer naar de D.B. | |
FBM (Brussel Centraal), voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Forest Cars en de Expo groep. FC (Kortrijk) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. FGH (Saint-Ghislain)voor de onderhoudspost van de rijtuigen. FKR (Merelbeke) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Gent Sint Pieters. FMS (Bergen) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. FSR (Schaarbeek) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. FTY (Doornik) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. FTL (Tienen) voor de onderhoudspost van de rijtuigen tijdens de winters van 1946-1948 GT (Haine-Saint-Pierre) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. LHY (Hoei) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. LML (Mol) voor de onderhoudspost van de rijtuigen. LNC (Monceau) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Charleroi-Sud en Chatelineau. NK (Kinkempois) voor de onderhoudspost van de rijtuigen van Liège-Vivegnis, Angleur en Voroux. |
||
Opmerkingen:
De nummering van de mobiele stoomgeneratoren werd vanaf 1951 al dan niet toegewezen. Tijdens de tweede wereldoorlog werden verscheidene locomotieven uit het effectief regelmatig gebruikt als mobiele stoomgenerator waarvan in het bijzonder locomotief 7322 van Brussel-Centraal in 1941, In 1960 werd eveneens besloten om tender 13.332 die van locomotief 47.077 kwam en in zeer goede staat was te bewaren voor het museum, echter in 1969 werd dit plan afgevoerd. De verwarming met mobiele stoomgeneratoren eindige in Schaarbeek in 1973, echter wegens de oliecrisis na men deze terug in gebruikt in de loop van de winters van 1974 en 1975. |