Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 95 > Type 96 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1955. Niet bewaard gebleven. |
||
Locomotief 96.030 |
|||||
Algemeenheden | |||||
Bouwjaar: 1902 Nummering Nord Belge: 91 - 93> Nummerlijst Nummering Etat Belge: 9591 - 9593 Nummering NMBS: 96.012, 96.014 en 96.015 Bouwtype : As indeling: 2-6-0 of 1Ct Fabrieksvoorsteling Type 96: |
|||||
Mechanisme | |||||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Aandrijving Trekkracht (T) Vermogen Snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Vaste Radstand Totale Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm > t pk Km/h mm mm mm m m m l t t t t |
2 extern - horizontaal 540/525 Geen 630 - 9,55 830 80 1500 1000 Geen 2 6,350 100 7000 2,5 51,48 64,25 49,47 |
|||
Ketel | |||||
Type vuurhaard Druk (p) Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte (G) Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
> bar m m m² m² |
- 12 1,750 0,990 1,73 8,8 |
|||
Pijpenbundel | |||||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
41/46 120 67,60 125/133 18 30,80 |
|||
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
107,20 29/36 32,83 |
|||
Ketelromp | |||||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1374 13 |
|||
Vuurhaard | |||||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
14 a 20 14 14 14/27 24 |
|||
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
4,522 1,520 8,64 |
|||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
62 0,316 1/5,32 Achteraan |
|||
Remming Manueel; Origineel Knorr rem, daarna een automatische Westinghouse rem Zandinstallatie met lucht |
|||||
Bijzonderheden Met Schmidt oververhitter; Krauss-Helmhotz Bissel/Bogie Opmerking Deze locomotieven werden gebruikt voor gemengde diensten op secundaire lijnen. |