Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 95 > Type 96
Ex Nord Belge 91 - 93 (ex T 12 KPEV)

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1955.
Niet bewaard gebleven.
  Locomotief 96.030

Algemeenheden
Bouwjaar: 1902
Nummering Nord Belge: 91 - 93> Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 9591 - 9593
Nummering NMBS: 96.012, 96.014 en 96.015

Bouwtype :
As indeling: 2-6-0 of 1Ct
Fabrieksvoorsteling Type 96:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Aandrijving
Trekkracht (T)
Vermogen
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Vaste Radstand
Totale Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
>
t
pk
Km/h
mm
mm
mm
m
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
540/525
Geen
630
-
9,55
830
80
1500
1000
Geen
2
6,350
100
7000
2,5
51,48
64,25
49,47
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

-
12
1,750
0,990
1,73
8,8
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
41/46
120
67,60
125/133
18
30,80
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
107,20
29/36
32,83
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1374
13
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
14 a 20
14
14
14/27
24
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


4,522
1,520
8,64
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
62
0,316
1/5,32
Achteraan
Remming
Manueel; Origineel Knorr rem, daarna een automatische Westinghouse rem
Zandinstallatie met lucht
Bijzonderheden
Met Schmidt oververhitter; Krauss-Helmhotz Bissel/Bogie
Opmerking
Deze locomotieven werden gebruikt voor gemengde diensten op secundaire lijnen.