Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 92 - Ex Nord-Belge 760 - 765

(Type 77 met tender)

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949.
Locomotief worden niet bewaard.
 
Locomotief 92.006

Algemeenheden
Bouwjaar: 1881
Nummering Nord Belge: > Nummerlijst
Nummering Belgische staatsspoorwegen: 9260 - 9265
Nummering NMBS: 92.001- 92.006
Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 2-8-0 of D
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht (T)
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern
500
Geen
650
8,120
-
1300
Geen
Geen
4,250; 10,443 met tender
75
-
-
40,15
45,05
45,05
Ketel met vuurhaard Belpaire  
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
m
m

10
2,182
0,954
2,08
10,02
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
197
115,46
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
125,48
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1484
16
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 17
15
15
15 a 30
20
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


5,1
2,750
8,56
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
60,33
Niet van toepassing
1/5,54
Achteraan
Remming
Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy op loc 711 - 718 en 720 - 755
Tender  
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht 
Waterinhoud
Kolen
>
>
t
t
l
t
Type Nord > vanaf 1909 grotere inhoud
2
9,6 >  10,
20,10 > 27  
6000 > 10700  
3 > 5,5
Opmerking:

Wegens de behoefte aan locomotieven die in staat waren een last van 650ton te slepen bestelde de Nord Belge in 1872 bij Cockerill 10 locomotieven van het type Eight-Coupler of D met vier aangedreven assen die de nummers 711 tot 720 kregen. Tussen 1880 en 1881 bestelden ze nog eens 35 locomotieven bij Cockerill die de nummers 721 tot 755 kregen. Oorspronkelijk werden ze geleverd met een dakloze stuurcabine, Crampton vuurhaard en een Gooch verdeler, behalve locomotief  722 die een Lentz verdeler kreeg. Deze locomotieven werden voor 1911 voornamelijk ingezet op de lijnen Charleroi - Jeumont, Bergen - Hautmont en Namen - Luik. Hun stelplaatsen waren Kinkempois, Saint-Martin en Frameries.
Bij een aantal locomotieven werden de Crampton vuurhaarden vervangen door Belpaire vuurhaarden, Adams ventielen en een hemisferische stoomdom. Zes van deze aangepaste locomotieven werden van een tender voorzien om zwaar rangeerwerk en lokale goederentreinen te slepen. Ze kregen tevens een gesloten stuurcabine waardoor hun chassis achteraan met 655mm werd verlengd. Een aantal van deze locomotieven werden verhuurd aan de Compagnie De Chimay.

Omwille van de eerste wereldoorlog werd het gros van deze locomotieven ‘geëvacueerd’ naar Frankrijk in 1914 en bij het Franse moederbedrijf – de Compagnie des Chemin de fer du Nord – ingezet, waarbij ze werden verdeeld onder verscheidene stelplaatsen waaronder deze van Abbeville, Amiens, La Chapelle, La Plaine en Saint-Omer.

Toen ze midden mei 1940 terug aan de Nord-Belge werden toegewezen waren er nog slecht 10 locomotieven overgebleven. 4 locomotieven zonder tender werden overgenomen door de Belgische staatsspoorwegen, later de NMBS waar ze het type 77 werden. Tijden de bezetting werden ze toegewezen aan de stelplaatsen van Kinkempois en Saint-Martin. In juli 1944 werden ze teruggevonden te Renory waar ze rond 1945-46 hun laatste stoom uitbliezen, en in juli 1948 geschrapt werden. Locomotief 77.001 diende nog als stoomgenerator in de stelplaats van Renory tot 2 oktober 1950.
De overige 6 locomotieven met tender werden het type 92 en waren tevens toegewezen aan de stelplaatsen van Kinkempois en Saint-Martin tot aan de bevrijding. Daarna werden ze toegewezen aan de stelplaats van Pepinster waar ze rond 1947 werden gedoofd. Locomotief 92.002 werd in juli 1948 definitief geschrapt, en de overige in april 1949.