Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 92 - Ex Nord-Belge 760 - 765 (Type 77 met tender) |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949. Locomotief worden niet bewaard. |
||
Locomotief 92.006 |
|||||
Algemeenheden | |||||
Bouwjaar: 1881 Nummering Nord Belge: > Nummerlijst Nummering Belgische staatsspoorwegen: 9260 - 9265 Nummering NMBS: 92.001- 92.006 Bouwtype : Eight Coupler As indeling: 2-8-0 of D |
|||||
Mechanisme | |||||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Trekkracht (T) Snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm t Km/h mm mm mm m m l t t t t |
2 extern 500 Geen 650 8,120 - 1300 Geen Geen 4,250; 10,443 met tender 75 - - 40,15 45,05 45,05 |
|||
Ketel met vuurhaard Belpaire | |||||
Druk (p) Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte (G) Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar m m m² m² |
10 2,182 0,954 2,08 10,02 |
|||
Pijpenbundel | |||||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
45/50 197 115,46 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
125,48 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Ketelromp | |||||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1484 16 |
|||
Vuurhaard | |||||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 en 17 15 15 15 a 30 20 |
|||
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
5,1 2,750 8,56 |
|||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
60,33 Niet van toepassing 1/5,54 Achteraan |
|||
Remming Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy op loc 711 - 718 en 720 - 755 |
|||||
Tender | |||||
Type Assen Leeggewicht Rijvaardig gewicht Waterinhoud Kolen |
> > t t l t |
Type Nord > vanaf 1909 grotere inhoud 2 9,6 > 10, 20,10 > 27 6000 > 10700 3 > 5,5 |
|||
Opmerking:
Wegens de behoefte aan locomotieven die in staat waren een last van 650ton te slepen bestelde de Nord Belge in 1872 bij Cockerill 10 locomotieven van het type Eight-Coupler of D met vier aangedreven assen die de nummers 711 tot 720 kregen. Tussen 1880 en 1881 bestelden ze nog eens 35 locomotieven bij Cockerill die de nummers 721 tot 755 kregen. Oorspronkelijk werden ze geleverd met een dakloze stuurcabine, Crampton vuurhaard en een Gooch verdeler, behalve locomotief 722 die een Lentz verdeler kreeg. Deze locomotieven werden voor 1911 voornamelijk ingezet op de lijnen Charleroi - Jeumont, Bergen - Hautmont en Namen - Luik. Hun stelplaatsen waren Kinkempois, Saint-Martin en Frameries. Omwille van de eerste wereldoorlog werd het gros van deze locomotieven ‘geëvacueerd’ naar Frankrijk in 1914 en bij het Franse moederbedrijf – de Compagnie des Chemin de fer du Nord – ingezet, waarbij ze werden verdeeld onder verscheidene stelplaatsen waaronder deze van Abbeville, Amiens, La Chapelle, La Plaine en Saint-Omer. Toen ze midden mei 1940 terug aan de Nord-Belge werden toegewezen waren er nog slecht 10 locomotieven overgebleven. 4 locomotieven zonder tender werden overgenomen door de Belgische staatsspoorwegen, later de NMBS waar ze het type 77 werden. Tijden de bezetting werden ze toegewezen aan de stelplaatsen van Kinkempois en Saint-Martin. In juli 1944 werden ze teruggevonden te Renory waar ze rond 1945-46 hun laatste stoom uitbliezen, en in juli 1948 geschrapt werden. Locomotief 77.001 diende nog als stoomgenerator in de stelplaats van Renory tot 2 oktober 1950. |