Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 91- Ex Nord-Belge 681 - 686

(Ex X b Badische Staatsbahn)

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949.
Niet bewaard gebleven.
 
Locomotief 682

Algemeenheden
Bouwjaar: 1918
Nummering Nord Belge: 681 - 686 > Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 9181 - 9186
Nummering NMBS: 91.001 - 91.005

Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 0-8-0 of Dt
Fabrieksvoorsteling Type 91:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Aandrijving
Trekkracht (T)
Vermogen
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
>
t
pk
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
480
Geen
630
Walschaerts
10,580
660
-
1253
Geen
Geen
4,350
75
7500
3,5
44
58,4
58,4
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Crampton
13
1,36
1,30
1,768
9,56
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
187
100,53
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
110,09
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1380
15,5
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
17
11
11
15/30
25
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


3,391
1,947
6
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
62,19
Niet van toepassing
1/5,52
Achteraan
Remming
-
Bijzonderheden
-
Opmerking

-Deze locomotieve werden voornamelijk geruikt voor rangeerdiensten.