Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 89 - Ex Nord-Belge |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949. Niet bewaard gebleven. |
||
Locomotief 89.005 |
|||||
Algemeenheden | |||||
Bouwjaar: 1909 Nummering Nord Belge: 631 - 636 > Nummerlijst Nummering Etat Belge: 8931 - 8936 Nummering NMBS: 89.001 - 89.005 Bouwtype : Eight Coupler As indeling: 2-8-0 of Dt Fabrieksvoorsteling Type 89: |
|||||
Mechanisme | |||||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Aandrijving Trekkracht (T) Vermogen Snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm > t pk Km/h mm mm mm m m l t t t t |
2 extern - horizontaal 480 Geen 660 Gooch 10,2 670 40 1260 Geen Geen 4,450 - 8650 2 45,38 60,68 60,68 |
|||
Ketel | |||||
Type vuurhaard Druk (p) Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte (G) Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
> bar m m m² m² |
Belpaire 12 2,01 1,144 2,3 8,13 |
|||
Pijpenbundel | |||||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
45/50 184 94,99 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
103,12 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Ketelromp | |||||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1432 16 |
|||
Vuurhaard | |||||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 16 16 16/25 20 |
|||
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
4,170 2,090 6,04 |
|||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
44,83 Niet van toepassing 1/5,94 Achteraan |
|||
Remming Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy |
|||||
Bijzonderheden De schuiven zijn hellend opgesteld; de wielen op de tweede as zijn flensloos en dunnere flenzen op de derde as; de hoofdbrandstofbunker bevindt zich aan de linkerkant van de vuurkist; een kleine brikettenhouder aan de achterkant van het machinstenhuis, vergroot door toevoeging van een trechter; de watertank aan de linkerkant is korter dan die aan de rechterkant omwille van de luchtcompressor. De dubbele remschoen, tussen de 2e en 3e as, had een vervelende neiging tot piepen. Opmerking |