Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 89 - Ex Nord-Belge

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949.
Niet bewaard gebleven.
 
Locomotief 89.005

Algemeenheden
Bouwjaar: 1909
Nummering Nord Belge: 631 - 636 > Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 8931 - 8936
Nummering NMBS: 89.001 - 89.005

Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 2-8-0 of Dt
Fabrieksvoorsteling Type 89:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Aandrijving
Trekkracht (T)
Vermogen
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
>
t
pk
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
480
Geen
660
Gooch
10,2
670
40
1260
Geen
Geen
4,450
-
8650
2
45,38
60,68
60,68
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Belpaire
12
2,01
1,144
2,3
8,13
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
184
94,99
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
103,12
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1432
16
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16
16
16
16/25
20
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


4,170
2,090
6,04
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
44,83
Niet van toepassing
1/5,94
Achteraan
Remming
Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy
Bijzonderheden
De schuiven zijn hellend opgesteld; de wielen op de tweede as zijn flensloos en dunnere flenzen op de derde as; de hoofdbrandstofbunker bevindt zich aan de linkerkant van de vuurkist; een kleine brikettenhouder aan de achterkant van het machinstenhuis, vergroot door toevoeging van een trechter; de watertank aan de linkerkant is korter dan die aan de rechterkant omwille van de luchtcompressor.
De dubbele remschoen, tussen de 2e en 3e as, had een vervelende neiging tot piepen.

Opmerking
Deze locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor rangeringen op het rangeerterrein van Kinkempois, alsook voor de industriële zijlijnen in het zuiden van Luik (Seraing, Ougrée, Angleur) en voor het slepen van zware goederentreinen op de lijn Namen-Luik.