Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 88 - Ex Nord-Belge

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949.
Locomotief MF 72 ex Nord Belge 615 is bewaard.
 

Locomotief 88.001

Locomotief MF 72 ex Nord Belge 615 bij de vereniging SDP

Na verkoop aan Monceau-Fontaine werden de watertanks gewijzigd, alsook het verhoogde originele machinistenhuis, een smakeloze kannibalisatie ...

Algemeenheden
Bouwjaar: 1859 - 1860
Nummering Nord Belge: 601 - 623> Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 8806 en 8812
Nummering NMBS: 88.001 en 88.002

Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 2-8-0 of Dt
Fabrieksvoorsteling Type 88:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht (T)
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
480
Geen
480
4,361 / 6,75
-
1065
Geen
Geen
3,330
75
4700
1,5
27,1 / 35,50
36 / 41,70
36 / 41,70
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Crampton
6,5 a 7
-
-
1,76
6,68
Belpaire
10
1,425
1,256
1,79
6,22
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
40/45
205
89
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
40/45
199
87,55
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
95,68
Niet van toepassing
Niet van toepassing
93,77
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1262
-
1278
15
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
-
-
-
-
-
14 a 15
14
14
14 a 30
20
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


-
-
-
2,580
2,050
6,02
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
-
Niet van toepassing
-
Achteraan
52,38
Niet van toepassing
1/6,17
Achteraan
Remming
Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy

Opmerking:
Deze eenvoudige edoch robuuste locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor rangeringen en om lokale goederentreinen te slepen in de regio van Luik en Charleroi.
Rond 1906 waren alle locomotieven in dienst bij de Nord Belge verdeeld over de stelplaatsen van Frameries, Kinkempois en Saint-Martin, echter tijdens de eerste wereldoorlog werden er 17 opgeëist door het moederbedrijf in Frankrijk. Na schrappingen en verliezen van de oorlog en de verkoop van 2 locomotieven aan het kolen verwerkend bedrijf Monceau-Fontaine bleven er in 1940 nog twee locomotieven over. Dit waren de 606 van Kinkempois en de 612 van Saint-Martin die door de Belgische staatsspoorwegen en later de NMBS werden overgenomen als respectievelijk de 8806 en de 8812 om uiteindelijk de 88.001 en de 88.002 te worden. In 1949 werden de beiden geschrapt. 1 van de locomotieven die werd verkocht aan Monceau-Fontaine en het nummer MF 72 droeg werd in 1965 geschrapt en in 1976 door de NMBS teruggekocht voor het toekomstige museum. Deze sterk verbouwde (gekannibaliseerde) locomotief – andere watertanks en stuurhuis – heeft lang in de museumbewaarplaats van Leuven gestaan, en staat momenteel bij de vereniging Stoomtrein Dendermonde-Puurs buiten.