Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 76 - Ex Nord Belge 701 - 710

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1948.
Locomotief worden niet bewaard.    
 

Locomotief 76.002

Algemeenheden
Bouwjaar: 1917
Nummering Nord Belge: 701 - 710 > Nummerlijst
Nummering NMBS 01/10/1939: 76.001 - 76.005
Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 2-8-0 of 1D
Fabrieksvoorsteling Type 76 :
Mechanisme    
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht (T)
Maximum snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Vaste radstand
Totale radstabd
Minimum boogstraal
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
m
t
t
t
2 extern (horizontaal)
558,8
Geen
660,4
10,9
-
1295
851
Geen
4,572
7,061
75
62,70
68,73
61,83
Ketel    
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
>
m
m

10,5
Belpaire
2,620
1
2,62
15,93
Pijpenbundel    
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
41/46
159
86
125/133
24
39,50
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
141,43
27,5/35
31,77
Ketelromp    
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1571
14,3
Vuurhaard    
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
12,7
12,7
12,7
125,4 a 112,7
19
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


5,743
3,418
10,04
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
54
0,224
1/5,67
Achteraan
Remming
Automatische Westinghouse rem en rechtstreekse rem.
(rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy op loc 709)
Manuele- en luchtzandstrooiers.
Tender  
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Waterinhoud
Kolen
>
>
t
t
l
t
 
Opmerking:
Deze Eight Coupler locomotieven werden in 1917 gebouwd door North British Glasgow en hadden als fabrieksnummers 21462 tot 21471. Alhoewel ze initieel voor Australië bestemd waren  voor de regio New South Wales als type D50, werden ze opgeëist voor de oorlog en aan de Railway Operating Division overgedragen. Ze werden vernummerd naar 701 tot 710 en werden verscheept naar Frankrijk. Na de oorlog werden ze verkocht aan de Nord Belge welke ze vernummerde van 701 tot 710 echter in de volgorde van ontvangst. De locomotieven 709 en 710 gingen vrij snel verloren. Na de overname van deze locomotieven door de Belgische staatsspoorwegen stonden de 702, 703 en de 704 al sinds 1932 buiten dienst, en de andere locomotieven werden tussen 1932 en 1940 progressief in park gezet, behalve locomotief 708 die op 10 mei 1940 nog in dienst was. Tijdens de tweede wereldoorlog stonden de locomotieven in de stelplaatsen van Montignies en Saint-Martin, echter vanaf de winter van 1942-43 waren ze verspreid over meerdere stelplaatsen. In april 1943 stonden er 2 in Saint-Martin, 1 in Saint-Ghislain en 2 in Kinkempois. Ze werden uiteindelijk allemaal in Saint-Martin verzameld.