Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 76 - Ex Nord Belge 701 - 710 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1948. Locomotief worden niet bewaard. |
||
Locomotief 76.002 |
|||
Algemeenheden | |||
Bouwjaar: 1917 Nummering Nord Belge: 701 - 710 > Nummerlijst Nummering NMBS 01/10/1939: 76.001 - 76.005 Bouwtype : Eight Coupler As indeling: 2-8-0 of 1D Fabrieksvoorsteling Type 76 : |
|||
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Trekkracht (T) Maximum snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Vaste radstand Totale radstabd Minimum boogstraal Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm t Km/h mm mm mm m m m t t t |
2 extern (horizontaal) 558,8 Geen 660,4 10,9 - 1295 851 Geen 4,572 7,061 75 62,70 68,73 61,83 |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar > m m m² m² |
10,5 Belpaire 2,620 1 2,62 15,93 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
41/46 159 86 125/133 24 39,50 |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
141,43 27,5/35 31,77 |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1571 14,3 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
12,7 12,7 12,7 125,4 a 112,7 19 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
5,743 3,418 10,04 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
54 0,224 1/5,67 Achteraan |
|
Remming Automatische Westinghouse rem en rechtstreekse rem. (rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy op loc 709) Manuele- en luchtzandstrooiers. |
|||
Tender | |||
Type Assen Leeggewicht Rijvaardig gewicht Waterinhoud Kolen |
> > t t l t |
||
Opmerking: Deze Eight Coupler locomotieven werden in 1917 gebouwd door North British Glasgow en hadden als fabrieksnummers 21462 tot 21471. Alhoewel ze initieel voor Australië bestemd waren voor de regio New South Wales als type D50, werden ze opgeëist voor de oorlog en aan de Railway Operating Division overgedragen. Ze werden vernummerd naar 701 tot 710 en werden verscheept naar Frankrijk. Na de oorlog werden ze verkocht aan de Nord Belge welke ze vernummerde van 701 tot 710 echter in de volgorde van ontvangst. De locomotieven 709 en 710 gingen vrij snel verloren. Na de overname van deze locomotieven door de Belgische staatsspoorwegen stonden de 702, 703 en de 704 al sinds 1932 buiten dienst, en de andere locomotieven werden tussen 1932 en 1940 progressief in park gezet, behalve locomotief 708 die op 10 mei 1940 nog in dienst was. Tijdens de tweede wereldoorlog stonden de locomotieven in de stelplaatsen van Montignies en Saint-Martin, echter vanaf de winter van 1942-43 waren ze verspreid over meerdere stelplaatsen. In april 1943 stonden er 2 in Saint-Martin, 1 in Saint-Ghislain en 2 in Kinkempois. Ze werden uiteindelijk allemaal in Saint-Martin verzameld. |