|
Locomotief 72.001 (7536)
|
Algemeenheden |
Bouwjaar : 1902
Nummering Nord Belge: 4636
Nummering Etat Belge: 7536
Nummering NMBS: 72.001
Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 0-8-0 of D
Fabrieksvoorsteling Type 75 : |
Mechanisme |
|
|
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht (T)
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Totale radstand met tender
Minimum boogstraal
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A) |
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
m
t
t
t |
2 extern, compound (schuin)
530
750
630
11,050
-
1250
Geen
Geen
4,5
11,775
65
47,4
52,9
52,9 |
Ketel |
|
|
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar
>
m
m
m²
m² |
12
-
2,25
1
2,25
10,32 |
Pijpenbundel |
|
|
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte |
mm
>
m²
mm
>
m² |
45/50
224
131,48
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing |
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1) |
m²
mm
m² |
141,80
Niet van toepassing
Niet van toepassing |
Ketelromp |
|
|
Gemiddelde diameter
Dikte |
mm
mm |
1530
16 |
Vuurhaard |
|
|
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
|
mm
mm
mm
mm
mm
|
16 en 20
16
16
16 a 26
25 |
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte |
m³
m³
m² |
4,850
2,150
8,5 |
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling |
>
>
>
> |
63,02
Niet van toepassing
1/4,78
Achteraan |
Remming
Westinghouse rem, rechtstreekse rem
Manuele- en luchtzandstooier
|
Tender |
|
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Waterinhoud
Kolen |
>
>
t
t
l
t |
Type 30 in 1925 (type 3T12 Pruisen)
3
-
32
12000
7
|
Opmerking:
- Dulty aanzetter.
-Deze van oorsprong Pruisische G 7 oorlogslocomotief had als origineel nummer 4636 KPEV. Bij de Nord-Belge behield deze locomotief dezelfde nummer tot de Belgische staatsspoorwegen deze in 1920 overnam hem vernummerden naar 7536.Bij de vernummering van 1939 kreeg deze locomotief het nummer 72.001
-Tijdens de eerste wereldoorlog had deze locomotief Saint-Martin als stelplaats, tussen 1923 en 1926 stond deze in Chimay, terug in Saint-Martin van 1926 tot 1929,te Chimay van 1929 tot 1934 en te Namen van 1934 tot 1940. In juli 1948 werd hij geschrapt en verder gebruikt als mobiele stoomgenerator voor de wasinstallatie van de werkplaats te Luik tot 1952.
|