Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 74 Nord-Belge - Ex type G 7¹ KPEV

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1949.
Locomotief worden niet bewaard.    
 
Locomotief 785

Algemeenheden
Bouwjaar: 1900, 1904 en 1907
Nummering Nord Belge: 781 - 785 > Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 7481 - 7485
Nummering NMBS: 71.001 - 71.004 > vanaf 1946
Bouwtype : Eight Coupler
As indeling: 0-8-0 of D
Fabrieksvoorsteling Type 74 :
Mechanisme    
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht
Maximum snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
t
t
t
2 extern
520
Geen
630
10,6
50
1250
Geen
Geen
4,5
65
46,930
52,4
52,4
Ketel    
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
>
m
m

12
-
2,250
1
2,25
10,32
Pijpenbundel    
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
224
144,18
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
154,50
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp    
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1530
16
Vuurhaard    
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
18 en 22
16
16
16 a 26
26
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


5,232
2,375
9
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
68,66
Niet van toepassing
1/4,94
Achteraan
Remming
Automatische Westinghouse rem; Rechtstreekse rem
Manuele of lucht gestuurde zandstrooiers
Tender   1912 / 1914
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht 
Waterinhoud
Kolen
>
>
t
t
l
t
30 / 33
3 / 2 wielstellen
16,88 / 20,4
33,88 - 41,4
12000 / 16000
5-7 / 5-7
Opmerking:

- Voorzien van een Dulty aanzetter.
- Tussen 1920 en 1940 bevonden alle locomotieven zich te Kinkempois, waarbij ze tussen 1930 en 1937 niet werden ingezet. Tijdens de tweede wereldoorlog bevonden er zich 3 te Kinkempois en 2 te Montzen.
- In de zomer van 1942 werden ze allemaal naar Luttre overgebracht, en na de oorlog keerden ze gedeeltelijk terug naar Saint-Martin.