Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Type 53 (ex type 23) |
| Menu - Rollend materiaal | ||
| Niet meer in commerciële dienst sinds eind maart 1931 Locomotief 5.620 wordt statisch bewaard. |
||
![]() |
Locomotief 5.620 (53.320 vanaf 1946) opgesteld in het museum van CFV3V te Treignes |
||
| Algemeenheden | |||
| Nummering : 53.001 - 53.375 Bouwtype : Eight-Coupler Constructeur : Fabrieksvoorsteling Type 53: |
|||
| Bouwjaar As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1905 0-8-0 of Dt 6,090 |
|
| Mechanisme | |||
| Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm mm m m |
2 intern 480 Geen 600 1262 Geen Geen 4,3 - |
|
| Ketel | |||
| Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
12,5 Belpaire 2,237 2,012 1,112 9,02 |
|
| Pijpenbundel | |||
| Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm ⇒ m² mm ⇒ m² |
40/45 - waarvan 6 pijpen: 37/45 253 116,38 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
| Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
125,40 Geen Niet van toepassing |
|
| Ketelromp | |||
| Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1372 14 |
|
| Vuurhaard | |||
| Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm mm |
16 16 16 16 a 27 22 - |
|
| Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
3,750 1,690 6,70 |
|
| Verhouding S/G Verhouding S1/S Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ m³ t t t t ⇒ ⇒ |
56,20 Niet van toepassing 7 3 53 67,34 67,34 1/7,57 Achteraan |
|
Opmerking: |
|||