Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 49 - Ex Nord Belge 81 - 85 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1948. Locomotief niet bewaard. |
||
Locomotief 49.002 |
|||
Algemeenheden | |||
Bouwjaar: 1905, 1907, 1908 Nummering Nord-Belge: 81-85 > Nummerlijst Nummering: 49.001 - 49.005 Bouwtype: Prairie As indeling: 2-6-2 of 1C1t Fabrieksvoorsteling Type 49: |
|||
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Maximum snelheid Trekkracht Drijfwiel - diameter Draagwiel - diameter Vaste Radstand Totale Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm km/h t t mm m m m m³ t t t t |
2 extern (horizontaal) 435 Geen 630 - 1480 990 990 - 8,4 - 8,360 3,5 48,29 65,15 42,95 |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar > m² m m m² |
13 Crampton 1,83 1,820 1,010 8 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
45/50 185 108,26 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
Oppervlakte der kookpijpen Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² m² mm m² |
Geen 116,26 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1380 15,5 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 en 20 17 17 17 a 26 26 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
4,4 2,050 7 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
63,53 Niet van toepassing 1/6,31 Achteraan |
|
Opmerking: |