Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 49 - Ex Nord Belge 81 - 85

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1948.
Locomotief niet bewaard.    
 
Locomotief 49.002

Algemeenheden
Bouwjaar: 1905, 1907, 1908
Nummering Nord-Belge: 81-85 > Nummerlijst
Nummering: 49.001 - 49.005
Bouwtype: Prairie
As indeling: 2-6-2 of 1C1t
Fabrieksvoorsteling Type 49:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Maximum snelheid
Trekkracht
Drijfwiel - diameter
Draagwiel - diameter
Vaste Radstand
Totale Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
km/h
t
t
mm
m
m
m

t
t
t
t
2 extern (horizontaal)
435
Geen
630
-
1480
990
990
-
8,4
-
8,360
3,5
48,29
65,15
42,95
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
>

m
m
13
Crampton
1,83
1,820
1,010
8
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
185
108,26
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Oppervlakte der kookpijpen
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)


mm
Geen
116,26
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1380
15,5
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 20
17
17
17 a 26
26
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


4,4
2,050
7
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
63,53
Niet van toepassing
1/6,31
Achteraan
Opmerking: