Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 44 - ex type 32 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1958. Locomotief 44.225 wordt statisch bewaard. |
||
Locomotief 44.322 Locomotief 44.225 in de voormalige museumbewaarplaats te Leuven |
|||
Algemeenheden | |||
Nummerlijst Nummering : 44.001 - 44.326 Bouwtype : Bourbonnais Fabrieksvoorstellingen : Saint-Leonard - Couillet |
|||
Bouwjaar
As indeling Trekkracht |
⇒ ⇒ t |
1902 - 1904 0-6-0 of C 8,360 |
|
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Drijfwiel - diameter Draagwiel - diameter Radstand Minimum boogstraal |
⇒ mm mm mm mm mm m m |
2 intern 470 geen 660 1520 geen 4,572 - |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) | bar ⇒ m² m m m² |
13,5 - 2,52 2,450 1,030 11,01 |
|
Pijpenbundel | |||
Kleine vlampijpen - diameter | mm | 40/45 | |
Aantal Oppervlakte |
⇒ m² |
254 104.40 |
|
Grote vlampijpen - diameter | mm | geen | |
Aantal Oppervlakte |
⇒ m² |
niet van toepassing niet van toepassing |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
117,42 niet van toepassing niet van toepassing |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1430 15 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
16 en 20 20 16 16 a 27 22 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
2,930 1,770 6,50 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
⇒ ⇒ t t t ⇒ ⇒ |
45,6 niet van toepassing 46 49,45 49,45 1/5,9 Achteraan |
|
Opmerkingen: Tussen 1902 en 1904 werden 250 locomotieven van dit type gebouwd door verschillende Belgische constructeurs, later werden er nog eens 252 bijgebouwd wat het effectief op 502 locomotieven met verzadigde stoom bracht. In reizigersdienst werd met een last van 443t een topsnelheid behaald van 75 km/h, en in goederendienst kon zij 590t slepen op een helling van 5% met een maximum snelheid van 45 km/h. In 1907 behoorden de type’s 32 tot de stelplaatsen van Tienen, Luttre, Merelbeke, Oostende, Dendermonde, Schaarbeek, Charleroi, Antwerpen-Zuid, Brussel-Zuid, Trois-Ponts, Verviers, Visé, Haine-Saint-Pierre, Manage, Mons, Saint-Ghilain, Arlon, Jemelle, Tamines en Doornik. |