Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 44 - ex type 32

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1958.
Locomotief 44.225 wordt statisch bewaard.
 
Locomotief 44.322 

Locomotief 44.225 in de voormalige museumbewaarplaats te Leuven

Algemeenheden
Nummerlijst
Nummering :
44.001 - 44.326
Bouwtype :
Bourbonnais
Fabrieksvoorstellingen : Saint-Leonard - Couillet
Bouwjaar
As indeling
Trekkracht


t
1902 - 1904
0-6-0 of C
8,360
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Drijfwiel - diameter
Draagwiel - diameter
Radstand
Minimum boogstraal

mm
mm
mm
mm
mm
m
m
2 intern
470
geen
660
1520
geen
4,572
-
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
13,5
-
2,52
2,450
1,030
11,01
Pijpenbundel  
Kleine vlampijpen - diameter mm 40/45
Aantal
Oppervlakte

254
104.40
Grote vlampijpen - diameter mm geen
Aantal
Oppervlakte

niet van toepassing
niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
117,42
niet van toepassing
niet van toepassing
Ketelromp
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1430
15
Vuurhaard
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 20
20
16
16 a 27
22
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


2,930
1,770
6,50
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling


t
t
t

45,6
niet van toepassing
46
49,45
49,45
1/5,9
Achteraan
Opmerkingen:
Tussen 1902 en 1904 werden 250 locomotieven van dit type gebouwd door verschillende Belgische constructeurs, later werden er nog eens 252 bijgebouwd wat het effectief op 502 locomotieven met verzadigde stoom bracht.
In reizigersdienst werd met een last van 443t een topsnelheid behaald van 75 km/h, en in goederendienst kon zij 590t slepen op een helling van 5% met een maximum snelheid van 45 km/h.
In 1907 behoorden de type’s 32 tot de stelplaatsen van Tienen, Luttre, Merelbeke, Oostende, Dendermonde, Schaarbeek, Charleroi, Antwerpen-Zuid, Brussel-Zuid, Trois-Ponts, Verviers, Visé,
Haine-Saint-Pierre, Manage, Mons, Saint-Ghilain, Arlon, Jemelle, Tamines en Doornik.