Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 41

(Ex type 32s - Ex type 31)

Menu - rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1958.
Locomotief 41.195 wordt statisch bewaard.
 

Locomotief 41.115

Locomotief 41.195 - bewaard bij Stoomtrein Maldegem

 


Algemeenheden
Type 32s bij de bouw - Type 31 vanaf 1925 - Type 41 vanaf 1931
Nummerlijst
Nummering :
41.001 - 41.220
Bouwtype :
Bourbonnais
Bouwjaar
As indeling
Trekkracht


t
1905 - 1910
0-6-0 of C
9,530
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Drijfwiel - diameter
Draagwiel - diameter
Radstand
Minimum boogstraal

mm
mm
mm
mm
mm
m
m
2 intern
500
geen
660
1520
geen
4,572
-
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar


m
m
13,8
-
2,52
2,450
1,030
11,01
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm


mm

40/45
154
63,30
118/127
18
21,80
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
96,13
27/34
21,51
Ketelromp
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1430
15
Vuurhaard
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16 en 20
20
16
16 a 27
22
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


3,420
1,570
6,73
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling


t
t
t

38,15
0,224
48,4
52,2
52,2
1/5,48
Achteraan
Opmerkingen